آخرین اخباراجتماعافغانستان

چهارمین سالروز درگذشت آیت‌الله محسنی؛

سخنرانان: آیت‌الله محسنی منادی وحدت و همگرایی شیعه و سنی بود

خبرگزاری دید: در همایش یاد بود از چهارمین سالروز درگذشت آیت‌الله محسنی، رییس شورای علمای شیعه افغانستان می‌گوید که آیت‌الله محسنی نقش بسیار مهم در حوزه علوم دینی و همگرایی مذهبی در افغانستان داشت.

از سالروز درگذشت آیت‌الله محسنی روز جمعه(۱۳ اسد) در مدرسه خاتم‌النبیین در کابل بزرگداشت شد.

آیت‌الله صالحی مدرس رییس شورای علمای شیعه افغانستان در این مراسم گفت که آثار مکتوب و غیر مکتوب آقای محسنی ماندگار و با ارزش است و آیت‌الله محسنی با آثارش همیشه زنده خواهد بود. 

آقای مدرس افزود‌ که آیت الله محسنی از علمای برجسته افغانستان بود که همواره بر صیانت از اسلام و ارزش‌های دینی تلاش کرد و تا آخر عمرش به این مهم ادامه داد.

وی افزود که تاسیس دانشگاه خاتم‌النبین، حوزه علمیه خاتم‌النبین و تلویزیون تمدن از میراث‌های بزرگ این عالم برجسته اسلامی است که در عرصه علمی و فرهنگی و ترویج ارزش‌های اسلامی نقش بسیار مهم داشته است. 

محمد اکبری معاون شورای علمای شیعه افغانستان گفت که مردم باید قدر علما را بدانند و علما مانند پیامبران پیام آوران دین و سعادت در جوامع بشری هستند.

آقای اکبری افزود که وظیفه پاسداری از دین بعد از پیامبر و امامان به دوش علمای دین افتاد و علما در هر شرایط در گسترش دین اسلام تلاش کردند. 

وی افزود که آیت‌الله محسنی یکی از مجاهدین بود که علیه اشغال‌گران جهاد و تا پیروزی جهاد مقاومت کرد. 

آقای اکبری همچنان گفت که از آیت الله محسنی بیشتر از صد اثر مکتوب چاپ شده است و ۲۵ اثر دیگر هنوز به چاپ نرسیده است. آیت الله محسنی عالم اسلام شناس بود که با تاسیس حوزه علمیه خاتم النبیین، دانشگاه‌ها و تلوزیون تمدن خدمات ارزنده علمی و فرهنگی را برای جوامع اسلامی انجام داد. 

وی افزود: میراث اجتماعی آیت الله محسنی نیز تاسیس شورای اخوت اسلامی و شورای علمای شیعه است که هدف اساسی از آن حفظ وحدت میان مسلمانان بود.

معاون شورای علمای شیعه افغانستان همچنان گفت که در حال حاضر که اشغال‌گران از افغانستان خارج شدند باید شیعه و سنی بر وحدت و اتفاق تلاش کرده و از تفرقه دوری کنند. 

از سویی هم، آیت‌الله شیخ زاده کابلی مدیر حوزه علمیه خاتم النبین گفت که آیت الله محسنی خدمات ارزش مند زیادی را برای جامعه افغانستان انجام داده بود که از آن جمله تربیت شاگردان و طلاب است که شاگردان این عالم بزرگ امروز در سطح خارج استاد هستند. در نجف اشرف و قم نیز شاگردان آیت الله محسنی از طلاب ممتاز هستند.

 گفتنی است که در پایان این مراسم پیام آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران و پیام آیت‌الله سیستانی از مراجع تقلید شیعیان نیز خوانده شد.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا