آخرین اخبارجهانسیاست

سرمایه گذاری ۱٫۶ میلیارد یورویی روسیه در خط آهن ایران

خبرگزاری دید: توافقنامه احداث خط آهن میان روسیه و ایران موسوم به (خط آهن رشت-آستارا) با حضور سران دو کشور از طریق ویدئوکنفرانس امضا شد. پوتین و رییسی بر اهمیت اقتصادی این پروژه تاکید کرده و گفته‌اند که احداث آن هزینه‌ حمل و نقل کالا را به شدت کاهش می‌دهد.

به نقل از فارس، ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران روز چهارشنبه(۲۷ ثور) در سخنانی احداث این پروژه را برای منطقه سودمند خوانده و گفت: راه‌اندازی خط ریلی رشت_آستارا مسیر دوستی میان ایران با همه کشورهاست.

وی ادامه داد: مسیر شمال _ جنوب برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود این مسیر یک جلوه از دوستی، همگرایی و همکاری تجاری و اقتصادی بین همه کشورهای آسیای شرقی قفقاز و شمال اروپاست.

در همین حال، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه گفت: خط‌ آهن رشت-آستارا هزینه و زمان حمل کالا را کاهش می‌دهد.

پوتین گفت: این خط ریلی ۱۶۲ کیلومتری که دو شهر رشت و آستارا در ایران را به شکل ریلی به یکدیگر متصل می‌کند، این فرصت را فراهم می‌کند که شاهد حمل و نقل ریلی بدون وقفه در کل مسیر کریدور شمال به جنوب باشیم.

پوتین افزود: با احداث این خط ریلی، این امکان فراهم می‌شود که کالاها مسیر انتقال از سن‌پترزبورگ در روسیه به بمبئی هند را ۱۰ روزه طی کنند و این در حالی است که از مسیرهای سنتی زمان انتقال کالاها ۳۰ تا ۴۰ روز طول می‌کشید. این مسیر همچنین به صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل کالا منجر خواهد شد و در قالب آن شاهد افزایش حجم مبادله کالاها نیز خواهیم بود.

سرمایه‌گذاری ۱,۶ میلیارد یورویی روسیه در مسیر ریلی  رشت – آستارا

مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده‌ به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا به شمال اروپا متصل خواهد شد.

براساس این توافقنامه فدراسیون روسیه ۱,۶ میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. قرار است این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا