آخرین اخبارتبصرهتحلیلسیاست

سفر رییسی به اسلام‌آباد؛ موهبتی برای پاکستان، اثرگذار در منطقه!

ایران کشور قدرتمندی است، هم از نگاه تاریخی-فرهنگی و هم از بعد اقتصادی و جئوپولتیک و همین مسئله برای پاکستان که چالش‌های فراوانی در پیش رو دارد، سفر رییسی را به این کشور اهمیت ویژه می‌بخشد؛ زیرا همراهی و همدلی ایران در منطقه با هر کشوری که باشد، معادلات اقتصادی، امنیتی و فرهنگی را به سود آن دگرگون می‌سازد

سفر سه روزه سید ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران به پاکستان، برای دولت تازه تاسیس شهباز شریف موهبت بزرگی به شمار می‌رود. دولتی که میراث‌دار ورشستگی اقتصادی، چالش‌های امنیتی، بحران‌های طبیعی و چند قطبی شدن جامعه پاکستان است. سید ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران در حالی وارد این کشور شده و بر تصاعد سقف تجارت بین دو کشور به ۱۰ میلیارد دالر تاکید کرد که هم اکنون بانک مرکزی پاکستان و دولت این کشور از عدم نقدینگی شدید رنج می‌برد.

از رییس جمهور ایران در اسلام‌اباد استقبال گرمی شد. در این سفر تاکنون ۸ توافقنامه در بخش‌ها مختلف میان مسئولان دو کشور امضا شده و انتظار می‌رود که دایره مناسبات میان دو طرف گسترش بیشتر داشته باشد؛ زیرا افزون بر بعد اقتصادی، سفر رییسی به پاکستان دارای ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی و فرهنگی نیز است.

ایران و پاکستان افزون بر این که دو کشور اثرگذار اسلامی در منطقه هستند، دارای اشتراکات فراوانی نیز در حوزه امنیت، مبارزه با تروریزم، اقتصاد، ترانزیت و نظامی نیز دارند. هردو کشور در منطقه بلوچستان با تروریزم درگیر هستند و این موضوع مستقیماً اثرات مخرب اقتصادی بر دو طرف برجای می‌گذارد، توسعه را مختل می‌کند و منطقه را در ناامنی فرو می‌برد. از این منظر سفر رییس جمهور ایران به پاکستان دست کم برای جانب اسلام‌آباد اهمیت مضاعف دارد.

پاکستان از چند سال به این طرف دچار رکود اقتصادی است و با وام‌ و کمک خارجی سر پا نگهداشته شده، بحران‌های طبیعی اقتصاد این کشور را ضربه مهلک زده و تروریزم نیز توانسته تا این دم توسعه اقتصادی و ثبات امنیتی این کشور را با چالش مواجه بسازد.

بنا بر این، سفر رییس جمهور رییسی در مقطع کنونی که پاکستان در شوک اقتصادی فرو رفته و بحران تروریزم نیز ارکان امنیتی این کشور را به لرزه انداخته، اگر از عینک اسلام‌آباد نگریسته شود، گام بزرگی در جهت آرامش وضعیت این کشور به شمار می‌رود، زیرا افزایش سقف تجارت میان دو کشور مبالغ هنگفتی را روانه خزانه مرکزی پاکستان می‌سازد که در وضعیت کنونی، همانند آب حیات در رگ‌های اقتصاد فلج این کشور است. هرچند موضوع مبارزه با تروریزم، امنیت و چالش‌های مرزی نیز از نکات کانونی این سفر به شمار می‌رود، اما به نظر می‌رسد که وجه اقتصادی دیدار رییسی از اسلام‌آباد دست کم برای حاکمان دولت ایتلافی مسلم‌لیگ-نواز و حزب مردم که پس از یک بحران تمام عیار توانسته‌اند قدرت را به دست بیاورند، برجسته‌تر باشد. این وجه سفر آقای رییسی از این جهت نیز دارای اهمیت است که اسلام‌آباد در در تقابل هند قدرتمند و طا-لبان سرکش احساس پرت شدگی کرده و تلاش دارد که یاران نیرومندی را از منطقه با خود داشته باشد.

ایران کشور قدرتمندی است، هم از نگاه تاریخی-فرهنگی و هم از بعد اقتصادی و جئوپولتیک و همین مسئله برای پاکستان که چالش‌های فراوانی در پیش رو دارد، سفر رییسی را به این کشور اهمیت ویژه می‌بخشد؛ زیرا همراهی و همدلی ایران در منطقه با هر کشوری که باشد، معادلات اقتصادی، امنیتی و فرهنگی را به سود آن دگرگون می‌سازد. از این منظر سفر رییس جمهور ایران به پاکستان فراتر از معادلات معمول دیپلوماتیک، روحیه بخش ماشین اقتصادی و سیاسی پاکستان است که در برهه کنونی به روغن سوزی افتاده است.

از سوی دیگر، این سفر از تهران به اسلام‌آباد ربط و اثر مستقیم بر وضعیت افغانستان دارد؛ زیرا پاکستان و ایران در چهار دهه اخیر از اثرگذارترین کشورها بر وضعیت افغانستان بوده‌اند. اکنون نیز این دو کشور نفوذی در افغانستان دارند که قدرتمندترین کشورهای جهان ندارند. بنا بر این، سفر رییسی به اسلام‌آباد می‌تواند سیاست‌های پاکستان را در قبال افغانستان جهت بدهد و دست کم اسلام‌آباد را برای حمایت از سیاست ایجاد دولت فراگیر تشویق کند.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا