آخرین اخبارتبصرهتحلیلجهانسیاست

سفر پوتین به خاور میانه؛ میخ نهایی بر تابوت هژمونی غرب!

لید
همین کشورها اکنون در برابر قتل عام بیش از ۱۵ هزار فرد ملکی فلسطینی از سوی اسراییل که شامل زنان و کودکان نیز است، چنان سکوت مرگبار اختیار کرده‌اند که علامت سوال بزرگی در ذهن اعراب خلق کرده است مبنی بر این که آیا غربی‌ها اعراب را جزو انسان حساب می‌کنند یا فقط موجوداتی می‌بینند که بازدهی اقتصادی خوب دارند

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به رغم تحریم‌های غرب و در هنگامی که تنش‌های جهانی بر سر موضوع اوکراین، فلسطین و تایوان در اوج قرار دارد، در سفری یک روزه از دو کشور مهم عربی در خاور میانه دیدار کرد. آقای پوتین روز چهارشنبه(۱۵ قوس) نخست به امارات متحده عربی رفت و سپس روانه عربستان سعودی شد. افزون بر این که این سفر برای پوتین اهمیت راهبردی دارد، از سوی دیگر پیامی روشن برای جهان غرب به رهبری واشنگتن نیز مخابره کرد مبنی بر این که پراگماتیزم سیاسی در این حوزه به شدت نفت خیز و پر تنش، اکنون از فاز اتکای محض به حمایت واشنگتن بیرون شده و در جست‌وجوی آدرس‌های دیگر مطمئن و بدون دغل است.
سبک استقبال بسیار «دوستانه» و پر هزینه از پوتین در ابوظبی؛ جایی که جنگنده‌های اماراتی به پیشواز او پرچم روسیه را در آسمان شهر ترسیم کردند و اظهارات رییس جمهور روسیه در ریاض در خصوص این که اکنون روابط مسکو و ریاض در عمیق‌ترین سطح ممکن قرار دارد نیز، حاکی از چرخش بنیادین در سیاست‌های اقتصادی، فرهنگی و راهبردی این کشورها در عرصه بین‌المللی است؛ زیرا پس از خروج امریکا از افغانستان درک این واقعیت میدانی که نمی‌توان بر واشنگتن در بزنگاه‌های تاریخ اتکای محض داشت، ملموس‌تر از آن بود که از کشورهای این حوزه انتظار تغییر در راهبرد‌های سیاسی نداشته باشیم.
افزون بر این چرخش راهبردی، موقف امریکا در جنگ غزه نیز که عرق ملی اعراب را تحقیر کرد و ادعای حمایت از حقوق بشر را از آدرس واشنگتن بی‌ارزش ساخت، در اعراض کشورهای عربی منطقه از بلوک غرب و به ویژه امریکا، موضوع دیگری است که استقبال گسترده از پوتین را می‌تواند توضیح دهد. اگر به پنج سال قبل در سال ۲۰۱۸ برویم، می‌دانیم که ایالات متحده و اقمارش در اروپا چه رسوایی در قبال قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول به راه انداختند( البته مسئله قتل خاشقچی با هیچ تردستی قابل توجیه نیست)، اما همین کشورها اکنون در برابر قتل عام بیش از ۱۵ هزار فرد ملکی فلسطینی از سوی اسراییل که شامل زنان و کودکان نیز است، چنان سکوت مرگبار اختیار کرده‌اند که علامت سوال بزرگی در ذهن اعراب خلق کرده است مبنی بر این که آیا غربی‌ها اعراب را جزو انسان حساب می‌کنند یا فقط موجوداتی می‌بینند که بازدهی اقتصادی خوب دارند.
بنا بر این، در جهانی که به شدت پر تنش است، چند قطبی شده و غربی‌ها به رهبری امریکا عدم وجاهت اخلاقی را به روی جهانیان می‌کوبند، کشورها به دنبال یافتن فضاهای سیّال دیپلماتیک در جهت تامین منافع راهبردی خود بر می‌آیند.
از این زاویه، سفر پوتین به خاور میانه و استقال گرمی که دریافت کرد، می‌تواند آخرین میخ بر تابوت پوسیده هژمونی غرب در این نقطه جهان باشد.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا