آخرین اخبارافغانستاندولت فراگیرسیاست

سفیر روسیه: طا-لبان با مذاکرات معنی‌دار، حکومت فراگیر تشکیل دهند

خبرگزاری دید: سفیر روسیه در پاکستان گفته است در صورتی که مقامات طا-لبان در اجرای تعهدات خود و رعایت دقیق قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل موفق شوند، مسکو ممکن است در آینده به رسمیت شناختن گروه حاکم را بررسی کند.

 آلبرت خورف سفیر روسیه در پاکستان درمصاحبه‌ای گفته است: رویکرد روسیه در قبال وضعیت افغانستان در بیانیه‌های متعدد رسمی و همچنین اعلامیه کازان مشخص است؛ طا-لبان با انجام مذاکرات عملی و نتیجه‌محور با همه نمایندگان گروه‌های قومی و سیاسی حکومت متوازن، جامع و فراگیر تشکیل دهند و روند صلح را تکمیل کنند.

اعلامیه کازان در مورد افغانستان به تاریخ ٢٩ سپتمبر ٢٠٢٣ پس از نشست فارمت مشورتی مسکو تصویب و بدون کشور تاجیکستان به امضا رسید.

خورف با اشاره به چارچوب چهارجانبه (روسیه، ایران، پاکستان و چین) و فارمت کشورهای همسایه می‌افزاید: پاکستان یکی از مهم‌ترین بازیگران منطقه‌ای نه تنها درفارمت مسکو، بلکه در سایر سازوکارها که برای رسیدگی به مسئله افغانستان طراحی شده‌اند نیز می‌باشد. 

سفیرروسیه در پاسخ به پرسشی در مورد بیرون شدن طا-لبان از فهرست سازمان‌های تروریستی قزاقستان افزوده است: «من به این تصمیم آستانه توجه کرده‌ام. پیش از آن سفیر جدید چین استوارنامه خود را به رهبری طا-لبان تقدیم کرد. این‌ها گام‌هایی برای به رسمیت شناختن تدریجی رهبری جدید افغانستان است، اما نه بیشتر ازآن».

وی درادامه خاطرنشان کرده است: در صورتی که مقامات حکومت سرپرست  در اجرای تعهدات خود و رعایت دقیق قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل موفق شوند، مسکو ممکن است در آینده به رسمیت شناختن حکومت طا-لبان را بررسی کند.

او همچنین در مورد همکاری‌های روسیه و پاکستان تصریح کرده است: همکاری نظامی و تلاش‌های ضد تروریزم ما نمونه دیگری از مشارکت سازنده است، ما مشغول کار سازنده در پلتفرم‌های کلیدی بین‌المللی هستیم. ما به همکاری با پاکستان در مورد افغانستان اهمیت زیادی قایل هستیم.

به گفته وی، مواضع روسیه و پاکستان با هم نزدیک است و مسکو مشتاقانه منتظر برگزاری نشست‌های دوجانبه پس از انتخابات پاکستان و تشکیل دولت جدید است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا