آخرین اخبارجهانسیاست

سناتور استرالیایی: دادگاه لاهه جنایت جنگی نظامیان استرالیا در افغانستان را بررسی کند

خبرگزاری دید: ژاکی لامبی سناتور مستقل در سنای استرالیا از دیوان کیفری بین‌المللی (آی‌سی‌سی‌) خواسته از اشخاص برجسته‌ نظامیان استرالیا در مورد ادعاهای جنایات جنگی در افغانستان تحقیق کند.

او این درخواست را در نامه‌ای به دیوان کیفری بین‌المللی مطرح کرده است.

به نقل از اس‌بی‌اس، ژاکی لامبی گفته است که عدم پاسخ‌گویی در رأس نیروی دفاعی استرالیا تکان‌دهنده است و به ‌گفته‌ او، «مسئول‌ترین‌ها کم‌ترین پاسخ‌گو هستند».

گزارش تحقیقات درباره‌ اتهامات جنایات جنگی در افغانستان، موسوم به بریتون که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، شواهدی از ۳۹ قتل توسط سربازان نیروهای ویژه‌ استرالیایی را نشان می‌دهد.

فرماندهان ارشد نظامی در دادگاه مدنی مقصر شناخته شده‌اند، نه در دادگاه جنایی.

سناتور لامبی در نامه‌ای به دیوان کیفری بین‌المللی، از این دادگاه خواسته تا در مورد زنجیره فرماندهی نیروهای استرالیا تحقیق کند.

او گفته است که فرماندهی بالاتر باید مسئول شناخته شود.

سناتور لامبی مدعی شده است که دولت استرالیا امیدوار است ادعاهای جنایات جنگی در افغانستان فراموش شود.

او گفته است: خوب، ما فراموش نمی‌کنیم. من فراموش نمی‌کنم. مبادا فراموش کنیم.

در این نامه که به کریم‌خان، دادستان اصلی دادگاه کیفری بین‌المللی ارسال شده، از او خواسته شده است تا با توجه به مسئولیت فرماندهی، به پرونده‌ مقام‌های ارشد نیروهای مسلح استرالیا نگاه کند.

دیوان کیفری بین‌المللی فقط زمانی صلاحیت رسیدگی را دارد که کشوری نتواند یا نخواهد خودش درباره‌ اتهامات جنایات جنگی تحقیق کند.

سخنگوی وزارت دفاع استرالیا گفته است که خود این کشور به یافته‌های تحقیقات خود درباره‌ اتهامات جنایاتی علیه نظامیان استرالیایی در افغانستان مطابق با قوانین و سیستم قضایی خود رسیدگی می‌کند و به آن پاسخ می‌دهد.

این در حالی است که اخیراً رابرتز اسمیت نظامی برجسته‌ استرالیایی در دادگاه مدنی این کشور «همدست و مسئول» قتل سه شهروند افغانستانی شناخته شده است.

او این اتهام را رد کرده و گفته هیچ اشتباهی مرتکب نشده است.

گفتنی است که برخی از نظامیان کشورهای دیگر غربی نیز متهم به ارتکاب جرایم جنگی در افغانستان هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا