آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهخبر های مهم

سیگار: امریکایی‌ها فکر می‌کنند پول آن‌ها به مردم افغانستان می‌رسد، اما این داستانی بیش نیست

خبرگزاری دید: سیگار با انتقاد از نحوه ارسال کمک‌های بشردوستانه مالیات‌دهندگان امریکایی به افغانستان گفته که طا-لبان با صدور ١٠٨ دستور این کمک‌ها را به سمت مقاصد ترجیحی خود سوق داده و از آن بهره می‌برند.

جان سوپکو بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در جلسه استماعیه کانگرس به قانون‌گذاران گفته است که طا-لبان به بهانه تنظیم کمک‌ها از انتقال وجوه بهره می‌برند.

به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، طا-لبان در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۰۸ دستور را برای کنترل نحوه ارسال کمک‌ها صادر کرده است – تقریباً دو دستورالعمل در هفته.

سوپکو: طا-لبان از کمک‌ها به عنوان حمایت از خود استفاده می‌کنند. مقامات طا-لبان برای هدایت کمک‌ها به سمت جمعیت‌های ترجیحی مداخله می‌کنند و ارزیابی‌های سازمان‌های کمک رسان را دور می‌زنند.

وی افزوده است که طا-لبان برای اجازه اجرای پروژه‌های کمکی، خواهان دریافت وجوه هستند.

به گفته بازرس ویژه، یکی از مقامات سازمان‌های غیردولتی مطالبات برای پرداخت را این گونه توصیف کرده است: مثل پایین آمدن از یک پله، و هر پله، مالیاتی دارد.

سوپکو: طا-لبان بر سازمان ملل و سازمان‌های غیر دولتی فشار می‌آورد تا اعضای طا-لبان، بستگان و متحدان شان را برای توزیع کمک امریکا استخدام شود. به نظر می رسد این فشار استخدام به دو شکل متفاوت است: یا یک کار حمایتی مطمئن برای کارکنانی است که هیچ وقت حاضر نشده‌اند، یا وسیله‌ای برای جاسازی کارکنان در یک سازمان غیردولتی برای هدایت و نظارت بر کار سازمان.

سوپکو بیان داشته که «بسیاری از مردم در ایالات متحده و سایر کشورهای کمک کننده بر این باورند  که ارسال کمک‌ها طا-لبان را دور می‌زند و به مردم افغانستان می‌رسد. اما این می‌تواند یک داستان مفید تلقی شود». 

سیگار کشف کرده که دور زدن کامل رژیم طا-لبان غیرممکن است.

سوپکو: تحقیقات ما تا حد زیادی تایید می‌کند که کسانی که اسلحه‌ها را کنترول می‌کنند، کمک‌ها را نیز کنترل می‌کنند. به نظر می‌رسد که تنها راه برای اطمینان از اینکه هیچ کمکی به طا-لبان نمی‌رسد، حذف تمام کمک‌ها به افغانستان باشد.

با این حال، این امر منجر به سقوط آزاد اقتصادی و قحطی می‌شود که دولت ایالات متحده و سایر کمک کنندگان عمدتاً طی دو سال گذشته از طریق حمایت‌های بشردوستانه قابل توجه از آن اجتناب کرده اند.

سیگار همچنین خاطرنشان کرده که پایان دادن به کمک‌ها، اندک دستاوردهای مداخله ۲۰ ساله را که پس از تسلط طا-لبان حفظ شده است، از بین خواهد برد.

براساس ۱۱ مورد ارزیابی و تفتیش سیگار مشخص شده که در مورد ۳۰ میلیون دالر کمک امریکا، شک و تردیدهایی وجود دارد و توصیه شده که در این مورد سوالات جدی پرسیده شود.

بر اساس گفته‌های سیگار، پس از تماس با شماری از موسسات، نهادها و شرکت‌ها، معلوم شده که طا-لبان بیش از ۱۰ میلیون دالر از بابت مالیات و سایر مصارف از آن‌ها گرفته اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا