آخرین اخبارجهانسیاست

شورای امنیت: تهدید تروریزم در افغانستان و منطقه روند صعودی دارد

خبرگزاری دید: شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌گوید که تهدید تروریزم در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

تیم تحلیل و نظارت کمیته تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد به تازگی در گزارشی گفته است که نشانه‌ تاثیر و ترغیب رهبران مقیم کابل در تغییر پالیسی‌ها وجود نداشته و امید تغییر در آینده نزدیک نیز کم است.

در گزارش این سازمان آمده است: طا-لبان به سیاست‌های مستبدانه، پشتون‌محور و حذف سال‌های ١٩٩٠ خود برگشت کرده‌اند.

گزارش افزوده است: رابطه طا-لبان با هر دو گروه القاعده و تحریک طالبان پاکستان با قوت و در حمایت یکدیگر وجود دارد.

شورای امنیت در ادامه بیان داشته که تعدادی از گروه‌های تروریستی آزادی بیشتر فعالیت‌ تحت حاکمیت طا-لبان دارند. آن‌ها از این فرصت استفاده خوب می‌کنند و تهدید تروریزم در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

گزارش همچنین می‌گوید که هنوز زود است که تاثیرات فرمان منع کشت تریاک مورخ اپریل ٢٠٢٢ را قضاوت کرد ولی قیمت‌های مواد مخدر و تولید بیشتر مت‌آمفتامین افزایش یافته است. افراد کلیدی طا-لبان در تولید و قاچاق دخیل هستند.

کمیته شورای امنیت سازمان ملل با بیان این‌که رابطه دیرینه و سنتی طا-لبان با اکثریت گروه‌های تروریستی ادامه دارد, خاطر نشان کرده که سال گذشته ٤١ عضو کابینه طالبان در فهرست تحریم قرار داشتند، اکنون ٥٨ عضو در فهرست تحریم است.

این گزارش با اشاره به اختلافات میان طا-لبان بر سر تقسیم پست‌های دولتی افزوده است: تضاد و منازعه روی رقابت بالای پست‌های دولتی و کنترول منابع پولی و طبیعی و انتقال قاچاق مواد تجاری می‌چرخد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا