آخرین اخبارافغانستانسیاست

شورای امنیت ملل متحد: داعش در میان طا-لبان نفوذ کرده است

خبرگزاری دید: شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی مدعی شده که القاعده با طا-لبان همچنان روابط نزدیک دارد، طا-لبان با اهداف کلی «تی‌تی‌پی» موافق است و داعش خراسان در میان آن‌ها نفوذ کرده است.

تیم تحلیل و نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش تازه خود گفته که تمرکز روی گروه‌های تروریستی در افغانستان وضعیت امنیتی جنوب آسیا را تضعیف و گروه تروریستی داعش بزرگ‌ترین تهدید در میان این گروه‌ها است.

بر بنیاد این گزارش، حملات داعش در نتیجه فشارهای طا-لبان کاهش یافته اما همچنان ادامه دارد.

در گزارش آمده است: داعش شاخه خراسان به طور قابل توجهی در میان طا-لبان نفوذ کرده است. در حالی که طا-لبان ادعا می‌کنند که داعش را شکست داده‌اند اما حملات تروریستی این گروه ادامه یافت و رهبری طا-لبان تا حدودی بر سر رویکردهای برخورد با این گروه و جوامع سلفی که با آن نزدیک است، اختلاف نظر داشتند.

گزارش ملل متحد در گام نخست شیعیان، بعد طا-لبان و در نهایت افراد ملکی را از اهداف حملات داعش خوانده است.

چندین کشور عضو سازمان ملل تایید کرده‌اند که «ثناالله غفاری» یا شهاب المهاجر رهبر داعش خراسان هنوز زنده و در ولایت کنر است.

شورای امنیت ایدیولوژی برخی فرماندهان طا-لبان را با القاعده مشترک دانسته که ریشه در فعالیت‌های گذشته دارد.

طبق این گزارش، محدود شدن فعالیت‌های القاعده باعث تنش در میان طا-لبان شده است. اما القاعده حدود ٨ اردوگاه آموزشی در افغانستان ایجاد کرده است.

تیم نظارت بر تحریم‌ها می‌گوید که ٤ اردوگاه آموزشی القاعده در ولایت‌های لغمان، غزنی، پروان و ارزگان و یک اردوگاه برای ذخیره‌سازی تسلیحات در دره پنجشیر است.

این گزارش با بیان این‌ که تی‌تی‌پی جسورتر از گذشته شده، می‌گوید که طا-لبان افغانستان در کلیت با اهداف تی‌تی‌پی موافق است.

«امارت اسلامی» تا کنون به این گزارش واکنش نشان نداده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا