آخرین اخبارافغانستانسیاست

شورای صلح از طالبان خواست لیست زندانیان شان را در اختیار شورای صلح قرار دهد

رهبری شورای عالی صلح امروز دو شنبه طی نشست خبری در کابل خواهان لیست نهایی اعضای زندانی گروه طالبان در زندان‌های افغانستان شده می‌گوید: رهایی زندانی‌های دو طرف جزئی از برنامه‌های شورای عالی صلح است.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح، از آتش‌بس طالبان با حکومت استقبال کرده گفت: این حرکت حکومت وطالبان درجهان بی‌نظیر بود.
خلیلی از گروه طالبان خواست که به خواست مردم خود لبیک گفته و آتش‌بس را با حکومت تمدید کنند.
رییس شورای صلح می‌گوید: تمام برنامه‌های ما قدم به قدم عملی می‌شود و ما خواهان مذکرات مستقیم طالبان با حکومت هستیم.
قبلاً طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که با حکومت افغانستان کنار نیامده و گفت‌وگوی مستقیم با امریکا خواهد نمود.
خلیلی در این ارتباط می‌گوید: این اعلامیه قبل از آتش‌بس نشرشده است و دیدگاه فعلی طالبان نیست بلکه ما در چند روز اخیر روزنه خوبی را برای تامین صلح پایدار درکشور باز کردیم.
خلیلی علاوه کرد در چند روز گذشته تبادل نظر خوبی با رهبری تحریک طالبان داشتیم و امیدواریم که این گفت‌وگوها فضای گسترده را به خود بگیرند.
خلیلی با بیان این‌که ما خواهان تمدید آتش‌بس هستیم گفت:« از تحریک طالبان صمیمانه می‌خواهیم که به خواست ملت خود لبیک گفته و دست ازجنگ بردارند.»
رییس شورای عالی صلح می‌گوید: رهایی زندانیان دو طرف جنگ (حکومت و طالبان) جزء برنامه‌های ما است و ما خواهان لیست مکمل زندانی‌های طالبان در زندان‌های افغانستان از سوی تحریک طالبان هستیم تا اجماع نظر درباره رهایی آن‌ها به دست آید.
در پی آتش‌بس سه روزه بین حکومت و طالبان نگرانی‌هایی مبنی بر افراشتن پرچم طالبان در شهرها و داخل شدن این گروه در بزرگ شهر های کشور به وجود آمده است که مبادا این گروه به بهانه آتش‌بس یک حمله بزرگ را علیه حکومت و مردم سازمان‌دهی کند.
اما خلیلی در این رابطه می‌گوید: ما خواهان تسلیمی طالبان نیستیم بلکه صلح عزتمندانه می‌خواهیم و برافراشتن پرچم آن‌ها درشهر مثل پرچم دیگر جریان‌های سیاسی هیچ مشکل خلق نخواهد کرد.
محمد اکرام خپلواک رییس دبیر خانه شورای عالی صلح می‌گوید: تامین صلح موافقان و مخالفان داخلی و خارجی خود را دارد اما ما به مذاکرات بین‌الافغانی باورمند هستیم.
خپلواک می‌گوید: هیچ کشور درآتش‌بس به وجود آمده نقش ندارد بلکه ابتکار و تفکر خود افغان‌ها است.
داکتر حبیبه سرابی معاون شواری عالی صلح می‌گوید: به نمایندگی از زنان افغانستان نظارت جدی از پروسه مذاکرات با گروه طالبان دارد.
محمد رقیب فیاض – کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا