آخرین اخبارافغانستانسیاست

شورای علمای شیعه افغانستان خواستار لغو محدودیت‌ها بر مراسم محرم شد

خبرگزاری دید: شورای علمای شیعه افغانستان با نشر بیانیه‌ای در واکنش به اعمال محدودیت‌ها بر مراسم عزاداری در محرم، از طا-لبان خواسته که در تصمیم خود نسبت به اعمال محدودیت بر مراسم مذهبی تشیع تجدید نظر کنند.

بیانیه شورای علمای شیعه افغانستان امروز سه‌شنبه(۲۸ سرطان) منتشر شده و در آن از مردم خواسته که طبق سال‌های گذشته مراسم عزاداری را با شکوه برگزار کنند.

در بخشی از بیانیه گفته شده: مسؤولین محترم امارت اسلامی در ملاقات با اعضای کمیته متذکره مسأله محدودسازی اماکن و برنامه‌های محرمی را به خاطر تهدیدهای امنیتی مطرح نمودند. کمیته مدیریت محرم، موضوع را در جلسه شورای عالی تنظیم امور دینی ارائه کرد. در جلسه مذکور که تحت ریاست حضرت آیت‌الله صالحی مدرس و با حضور رییس شورای علمای امامیه، رییس مجمع علما و متنفذین اهل تشیع، نمایندگان محترم آیت‌الله‌العظمی سیستانی، آیت‌الله شیرازی، آیت‌الله موحدی نجفی، آیت‌الله حجت، آیت‌الله واعظ‌‌زاده بهسودی و سایر علمای بزرگوار برگزار شد، ضمن تأکید بر عدم پذیرفتن محدودیت، یک هیئت هفت نفری تعیین گردید تا در زمینه، با مقامات و مسؤولین امارت اسلامی صحبت نماید و پیام شیعیان افغانستان را به آن‌ها برساند.

طبق این بیانیه، «مسؤولین امارت اسلامی در ملاقات با هیأت فوق‌الذکر، تصمیم قاطع خود را در مورد اعمال محدودیت در برخی از نواحی شهر کابل به خاطر تهدیدهای جدی امنیتی مطرح نمودند. هیأت مذکور، موضع و دلایل خود را بصورت واضح و روشن بیان و نگرانی جدی خویش از عواقب این گونه محدودیت‌ها را ابراز نمود».

بر بنیاد بیانیه شورای علمای شیعه، «از بعضی ولایات و ولسوالی‌های کشور نیز خبرهایی از اعمال محدودیت در برنامه‌ها و مراسم محرمی مواصلت ورزیده است».

در این بیانیه از طا-لبان خواسته شده که «در مورد محدودیت‌های متذکره تجدید نظر نمایند تا عزاداران حسینی بتوانند مراسم‌شان را مانند سال‌های گذشته انجام دهند».

شورای علمای شیعه افغانستان در پایان این بیانیه از مردم خواسته که مانند همیشه برنامه‌های عزاداری محرم و عاشورا را به صورت منظم و با شکوه برگزار کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا