آخرین اخبارافغانستانسیاست

شورای مقاومت ملی برای نجات: طا-لبان حق ندارند قانون اساسی را تغییر بدهند

خبرگزاری دید: شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در اعلامیه‌ای به مسئله تغییر قانون اساسی از سوی طا-لبان واکنش نشان داد.

شورای مقاومت ملی برای نجات روز‌ گذشته (جمعه ۳۱ سنبله) در اعلامیه‌اش گفته است که طا-لبان حق و‌ صلاحیت تدوین و تغییر قانون اساسی را ندارند.

شورای مقاومت گفته است: «گروه افراطی طا-لبان با نگرش تروریستی در پی تغییر و جایگزینی قانون اساسی در کشور برآمده و تلاش دارند قانون اساسی مصوب افغانستان را با قانون اساسی گروه طا-لبان جاگزین کنند».

به گفته این شورا، قانون اساسی به‌ عنوان یک وثیقه و امانت ملی اساس قانون‌گذاری هر کشوری را تشکیل می‌دهد و ضمانتی برای حفظ حقوق شهروندان است و اعمال تغییر در آن نیازمند موجودیت یک نظام مشروع است که در حال حاضر افغانستان آن را ندارد.

اعلامیه این شورا تصریح کرده که هرگونه دست‌برد به قانون اساسی افغانستان در وضعیت کنونی توسط «حاکمیت نامشروع» هیچ مبنایی ندارد و تلاش برای تقویت و مشروعیت بخشی اعمال تروریستی و افراط‌گرایانه است.

از سویی دیگر، این شورا طا-لبان را به انحصار قدرت متهم کرده و گفته‌ که این گروه سیاست تبعیض و حذف را در قبال اقوام افغانستان به ‌ویژه شیعیان در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته این شورا، طا-لبان در آخرین اقدام خود حضور علمای پیرو فقه جعفری و اسماعیلی در شورای علمای افغانستان را نادیده گرفته که این ناعادلانه و غیراخلاقی است.

این اظهارات در حالی مطرح شده که گفته می‌شود طا-لبان قصد دارند، قانون جدیدی را جایگزین قانون اساسی کشور کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا