آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

شورای مقاومت ملی برای نجات گزارش سینیرلی ‌اوغلو را دربار‌ه‌ افغانستان دارای نکات نگران کننده خواند

خبرگزاری دید:  جریان سیاسی شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان گفته است که در گزارش هماهنگ‌کننده‌ ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان در کنار نکات مثبت، «نکات زیان‌بار و قابل نگرانی نیز وجود دارد».

شورای مقاومت ملی برای نجات شامگاه روز پنج‌شنبه (۹ قوس) با نشر اعلامیه‌ای موضع خود را در قبال گزارش و نقشه‌راه تهیه شده از سوی فریدون سینیرلی‌اوغلو هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان اعلام کرده است.

در اعلامیه شورای مقاومت آمده است که تأکید سازمان ملل متحد بر تامین حقوق بشر به ‌خصوص حقوق زنان و ضرورت رعایت مفاد تمام کنوانسیون‌های بین‌المللی که افغانستان به آنها ملحق شده است، از مهم‌ترین نکات مثبت گزارش فریدون سینیرلی‌اوغلو و بخشی از مطالبات برحق مردم افغانستان است.

همچنین به گفته‌ شورای مقاومت، تأکید بر گفت‌وگوی همه‌شمول میان طرف‌های داخلی و ایجاد حکومتی مبتنی بر قانون اساسی از دیگر نکات مثبت نقشه‌راه جدید ملل متحد و مورد تایید مردم افغانستان است.

همین‌طور شورای مقاومت ملی برای نجات افزوده است که اشاره به خطر رشد تروریزم و حضور گروه‌های تروریستی در افغانستانِ تحت تسلط «جابرانه‌ طالبان» نکته اساسی است که به گفته این شورا به درستی در نقشه‌‌راه جدید مورد توجه قرار گرفته است.

این شورا در عین حال گفته است که در نقشه‌راه جدید ملل متحد نکات «زیان‌بار و قابل نگرانی» برای مردم افغانستان نیز وجود دارد که به آینده کشور صدمه می‌زند.

به گفته‌ شورای مقاومت ملی برای نجات، در گزارش سینیرلی‌اوغلو گفته شده است که طا-لبان پس از سلطه خود امنیت را در افغانستان برقرار ساخته اند و گراف جنگ و کشتار پایین آمده است.

این شورا از این نکته انتقاد کرده و گفته است که در گزارش سینیرلی‌اوغلو در کنار اینکه تعریفی از امنیت به مفهوم حقوقی آن ارایه نشده، «سوال اساسی این است که قبل از سلطه‌ جابرانه طالبان چه کسی امنیت افغانستان و آرامش مردم ما را مختل کرده بود و جنگ و کشتار را بر مردم افغانستان تحمیل می‌کرد؟»

شورای مقاومت ملی برای نجات افزوده است که در گذشته کشتارهای جمعی را طا-لبان انجام می‌دادند و حالا که قدرت را به دست دارند «روش کشتار را عوض کرده، به قتل‌ها و ترورهای هدفمند نظامیان و نیروهای امنیتی پیشین، ترور مسئولان حکومت قبلی، انفجار در مساجد شیعیان و هدف‌قراردادن پیروان مذاهب و اقوام خاص، متوسل می‌شوند».

این شورا گفته است: «ما به این باور هستیم که وضعیت فعلی که به آن امنیت گفته شده است، رویدادی است که با ارعاب و سرنیزه طالبان، حاکم شده است و خشم و نفرت مردم از این گروه همچون آتش زیر خاکستر موجود است».

شورای مقاومت ملی برای نجات هشدار داده است که اگر طا-لبان وادار به مطالبات برحق مردم و رعایت حقوق شهروندی مردم نشوند، به‌زودی شاهد شعله‌ور شدن جنگ خانمان‌سوز و خشم مردم خواهیم بود.

در ادامه اعلامیه این شورا آمده است که در نقشه‌راه سینیرلی‌اوغلو بر ضرورت تعامل مثبت جهان با طا-لبان به عنوان حکومت دفاکتو تاکید شده است که این مورد نیز قویاً نگرانی مردم افغانستان را برانگیخته است.

شورای مقاومت ملی برای نجات افزوده است که توقع نمی‌رود که سازمان ملل متحد، به تعامل با گروهی تأکید کند که حامی و میزبان گروه‌های تروریستی جهان است و هر روز در کنار نقض گسترده حقوق بشر، آپارتاید جنسیتی را اعمال و مردم را شبیه زندانیان گروگان گرفته‌اند.

به گفته این شورا، این موضع ملل متحد سبب «لجاجت بیشتر و غرور کاذب» طا-لبان خواهد شد.

شورای مقاومت ملی برای نجات تأکید کرده است که جامعه جهانی و ملل متحد به‌جای تسلط «غاصبانه‌ گروه طالبان»، واقعیت‌های افغانستان امروز را درک کنند.

این شورا در اخیر گفته است که سینیرلی‌اوغلو قبل از ارایه گزارش خود به شورای امنیت برای تصمیم‌گیری نواقص آن را از طریق تماس با جریان‌های سیاسی و جامعه مدنی افغانستان شناسایی و اصلاح کند.

شورای مقاومت ملی برای نجات اضافه کرده است که توقع می‌رود که سازمان ملل متحد همان‌طوری که در نقشه‌راه برای افغانستان از تعامل دو جانبه میان جامعه جهانی و سلطه طا-لبان، به تعامل سه جانبه میان (جامعه جهانی، مردم افغانستان و طالبان)، تغییر دیدگاه داده است، روند گفت‌‌وگوی سیاسی‌ مطابق جدول زمان‌بندی شده را روی‌دست گیرد.

به گفته‌ شورای مقاومت در این گفت‌وگو تمامی طرف‌های سیاسی تاثیرگذار و مردم افغانستان شامل باشند که نتایج آن منجر به حل دایمی معضل افغانستان از طریق شکل‌گیری دولت مبتنی بر قانون و برخاسته از اراده مردم افغانستان گردد.

سینیرلی‌اوغلو هم در ارزیابی خود گفته است که برای ایجاد حکومت فراگیر، صلح پایدار و توسعه اجتماعی در افغانستان، نیاز به برداشتن گام‌هایی در جهت گفت‌وگوی ملی در این کشور است.

با وجود این اما برخی نکات گزارش او با انتقادهایی عمدتأ از سوی جریان‌های مخالف طا-لبان مواجه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا