آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمدولت فراگیرسیاست

شورای مقاومت ملی در پیوند به نشست مسکو: بحران افغانستان بدون حضور همه طرف‌ها حل نمی‌شود

‏خبرگزاری دید: شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در آستانه نشست فارمت مسکو می‌گوید که بحران افغانستان با حضور یک‌جانبه‌ طا-لبان و بدون اشتراک دیگر احزاب و ایتلاف‌های سیاسی حل نمی‌شود.

این شورا در اعلامیه‌ای روز چهارشنبه( ۵ میزان) در پیوند به نشست فارمت مسکو گفته که تأمین امنیت جهانی ضرورت همه کشورها بوده و سرنوشت تمام بشریت در برابر پدیدۀ شوم تروریزم مشترک و همگان از آن آسیب ‌پذیرند‌ و مقابله با این خطر مسئولیت جمعی جهان است.

به گفته‌ شورای مقاومت برای نجات افغانستان، طا-لبان کشور را با بحران جدی مواجه ساخته و کشورهای منطقه و جهان را نیز دیر یازود دچار مشکل‌های عدیده خواهد کرد.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در اعلامیه‌ای خود خطاب به سران اجلاس فارمت مسکو نگاشته: «هرگونه راه‌حل برای بحران موجود افغانستان در صورتی عملی و پایدار خواهد بود که در آن همه طرف‌های قضیه افغانستان اشتراک داشته باشند».

در اعلامیه‌ این شورا آمده است: «گروه طا-لبان در بیش از دوسال گذشته نشان داد که نه روحیه مدارا با مردم افغانستان را دارد و نه حضور جریان‌های سیاسی را می‌پذیرد و نه هم ظرفیت تعامل با جامعۀ بشری را دارد».

این شورا به کشورهای همسایه، منطقه و جامعه جهانی گفته که «قضیه افغانستان با حضور یک‌جانبه‌ طا-لبان و بدون اشتراک نمایندگان دیگر احزاب و ایتلاف‌های سیاسی و مردم افغانستان قابل حل نبوده، لذا هرگونه تصمیم و راه‌حل باید با حضور همه اطراف قضیه افغانستان اتخاذ شود».

این شورا از سران نشست فارمت مسکو خواسته که برای گفت‌و‌گوی جامع میان همه طرف‌های دخیل در قضیه افغانستان، زمینه برگزاری اجلاس منطقه‌ای با حضور سازمان ملل را مهیا بسازند تا زمینۀ استقرار صلح و برپایی نظام مشروعِ مردم‌سالار، فراگیر و عادلانه در کشور فراهم گردد.

نشست فارمت مسکو قرار است به تاریخ ۲۹ سپتمبر در کازان روسیه برگزار شود. امیرخان متقی برای اشتراک در این نشست روانه روسیه شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا