آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

شکایت باشندگان بلخ از آلودگی هوا: زهر تنفس می‌کنیم!

محمد محمدی- مزارشریف
برخی از شهروندان شهر مزار شریف می‌گویند که در سال‌های گذشته دود توپ، تفنگ و باروت آب و هوای کشور را سمی ساخته بود. حالا جای خود را به دود کاربن و رابر و انواع پلاستیک خالی نموده است.


به گزارش خبرگزاری دید: شماری از شهروندان مزار شریف روز شنبه(۹ دلو) با شکایت از آلودگی هوا در این شهر، می‌گویند که هوای مزارشریف مثل زهری کشنده است که مردم می‌نوشند.
معضل آلودگی هوا یکی از مشکلات اساسی کشور است که با فرارسیدن زمستان تشدید می‌شود و همه ساله شماری زیادی از مردم برای درمان بیماری‌های ناشی از آن روانه خارج می‌شوند.
علی‌رضا محمدی باشنده شهر مزار شریف می‌گوید: امروز چند دقیقه سری به بیرون از خانه زدم.، جوی‌ها، زباله‌ها و فضای دود آلود شهر از یک طرف و لوله‌های بخاری خانه‌ها، سماوار‌ها، حمام ها و فابریکه ها مانند دشمنان دیرینه مردم در فضای پاک کشور سم تولید می‌کردند که مشکلات فروان را برای مردم به وجود آورده است.
محمدی افزود: انسان‌های جاهل، ظالم و نافهم را دیدم برای اینکه صرفه‌جوی در مصرف مواد سوختی کرده باشند زباله‌ها و پلاستیک را آتش زده سرمایه اصلی ما را که صحت و سلامتی است، با خطر مواجه می‌ساختند.


وی تاکید کرد که مسؤلان طا-لبان در بخش‌های مربوطه توجه جدی داشته تا این معضل حل گردد.
باشنده دیگر مزار می‌گوید، آلودگی هوا در کشور ما به اوج خود رسیده است، فقر و ناداری، نبود کافی مواد محترقه و عدم وسایل پیشرفته‌‌ تخنیکی باعث شده تا اینکه اکثر باشندگان کشور رو به آتش زدن پلاستیک و زباله ها بیاورند.
وی افزود، آتش زدن زغال سنگ و استفاده کردن از وسایل فرسوده دودزا روی هم‌رفته فضای پاک کشور را تبدیل به فضای خوفناک و آلوده نموده است.
در همین حال، نجیب الله همدرد یکی از داکتران شهرمزارشریف در صحبت با خبرگزاری دید گفت: آلودگی هوا باعث امراض گوناگون در میان شهروندان می‌شود که از عمده‌ترین آن نفس‌تنگی، ریزش و تخریب شدن شش‌ها می‌باشد.


آقای همدرد افزود که دولت باید برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا برنامه‌های آگاهی دهی را برای مردم فراهم کند تا تمام مردم افغانستان از پیامدهای مخرب آلودگی هوا آگاه شوند.
با این حال، ضیاء‌الحق عطایی مدیر عمومی سرسبزی در شهرداری مزار شریف در صحبت با خبرگزاری دید گفت: تمام بلند منزل‌ها و حمام‌هایی که در شهر مزارشريف از زغال سنگ استفاده می‌کنند ملبس به سیستم فلترینک شده است.


آقای عطایی می‌گوید حمام‌ها و رستورانت‌هایی که از قانون پیروی نکنند مهر و لاک خواهند شد.
وی بلند بودن بهای گاز مایع را یکی از عوامل آلوده کننده هوا عنوان کرده است.
با وجود نصب سیستم فلترینگ در حمام‌های مزارشریف هنوز هم از آلودگی هوا در این شهر کاسته نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا