آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنانعلم و دانشمدیریت فرهنگی

طا-لبان؛ ۲۸ استاد به شمول ۷ زن را از کدر علمی مرکز تربیه‌معلم بامیان برکنار کردند

خبرگزاری دید: در ادامه‌ی تصامیم جانبدارنه و همچنین حذف زنان ، طا-لبان  ۲۸ استاد هزاره از جمله ۷ زن را بدون توضیحی از ترکیب اعضای علمی تربیه معلم بامیان حذف کرده است. برخی از این استادان پیشینه ۱۷ سال تدریس در بخش‌های مختلف را داشته و مدرک تحصیلی ماستری دارند.

به نقل از وبسایت خبری راوی‌زن؛ حکومت سرپرست در مجموع ۲۸ استاد از جمله ۷ زن را که برخی از آن‌ها پیشینه ۱۷ سال تدریس در بخش‌های ریاضی، فیزیک، روان‌شناسی،‌ بیولوژی و رشته‌های دیگر داشتند را،  بدون توضیحی از ترکیب اعضای علمی کنار گذاشته‌اند.

راوی‌زن می گوید؛ شماری از این استادان مدرک تحصیلی ماستری دارند، اما به‌دلیل برخورد تبعیض‌آمیز مسئولان محلی گروه حاکم، از وظیفه برکنار شده‌اند.

راوی‌زن افزود؛ که در ترکیب ۶۶ نفر جدید که حکومت سرپرست برگزیده‌اند، -رییس معارف، معاوین تدریسی، معاون اداری، مدیر استخدام، آمر لیسه مرکز، آمر شهری، آمر تعلیمات اسلامی، آمر تضمین کیفیت، آمر انکشاف مسلکی- و بیشتر کارمندان آن از مردم غیر هزاره انتخاب شده‌اند.

در فهرستی ۶۶ نفری که در ترکیب اعضای علمی و کارکنان جدید تربیه‌معلم بامیان انتخاب شده‌اند، تنها اسم یک زن دیده می‌شود که در بخش خدمات کار می‌کند.

پیشتر اعلام شد که طا-لبان بیش از ٥٠ استاد زن در مرکز تربیه معلم سیدجمال‌الدین افغان در کابل را از تشکیلات وزارت معارف حذف کرده‌اند.

این استادان زن در نامه‌ای اعتراضی به دفتر حقوق بشر سازمان ملل، نهادهای مدافع حقوق بشر، تام وست  و رینا امیری، نماینده‌گان ویژه امریکا در امور افغانستان، خواستار اقدام در این مورد و اعاده حیثیت خود شده‌اند.

مقامات حکومت سرپرست با تایید یا رد این خبر، تا کنون در این باره اظهار نظر نکرده اند.

این گزارش در حالی ارائه می شود که وزارت معارف حکومت سرپرست در اوایل سال جاری اعلام کرده بود که «ادارات تربیه معلم» را در تمام ولایت های این کشور، از ساختار تشکیلات این وزارت حذف کرده اند.

وزارت معارف طا-لبان با نشر اعلامیه‌ای این اداره‌ها را “غیرموثر و غیرضروری” خواند و در توضیح این تصمیم گفته بود که معاونت “تربیه معلم” در حکومت پیشین از ساختار این وزارتخانه حذف شده بود اما ساختارهای ولایتی آن “بدون برنامه در ساختار تشکیلاتی وزارت فعالیت داشت که سالانه صدها میلیون افغانی از این رهگذر هزینه اداری، حفظ و مراقبت زیربناها، برق و معاشات کارمندان می‌گردید.”

این وزارت افزوده بود: تصمیم حذف این اداره‌ها در جلسه -کمیسیون تشکیلات و معاشات ریاست الوزرا- گرفته شده است.

اداره های تربیه معلم در ولایت های مختلف افغانستان فعال بود و به دانشجویانی که علاقه مند شغل معلمی بودند، آموزش می داد.

بر اساس گزارش ها تا قبل از اجرای این تصمیم حکومت سرپرست، بیش از پنج هزار نفر در مراکز تربیه معلم در سراسر کشور مشغول کار بوده اند که بر اثر دستور جدید طا-لبان، بیکار شده اند.

شهروندان افغانستان می گویند که گروه حاکم با چنین دستوراتی، نه تنها به ساختارهای آموزشی کشور آسیب می زنند، بلکه بیکاری و فقر را گسترش می دهند و باعث می شوند که خانواده های زیادی نان شب و روز خود را از دست بدهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا