آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهم

طا-لبان: اعدام‌ می‌کنیم/ حق اعتراض ندارید

خبرگزاری دید:   ذبیح الله مجاهد در تازه ترین اظهارات خود از تصمیم حکومت سرپرست برای اجرای حکم اعدام در ملاعام دفاع کرده و از جامعه جهانی خواسته است به -ارزش‌های دینی مردم افغانستان- احترام بگذارند. وی افزوده: “قصاص یک حکم شرعی و اسلامی است و هرگز اجازه نمی‌دهیم که کسی در این مورد اعتراض کند و حرفی بزند که خلاف ارزش‌های مردم افغانستان باشد و قصاص به اساس حکم شرعی تطبیق می‌شود.”

اجرای اعدام در ملأعام از سوی طا-لبان در یک هفته گذشته، با واکنش های بیشمار نهادهای حقوق بشری بین المللی مواجه شده است اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طا-لبان امروز(۹حوت) در گفتگو با رسانه‌ها گفته است: “قصاص یک حکم شرعی و اسلامی است و هرگز اجازه نمی‌دهیم که کسی در این مورد اعتراض کند و حرفی بزند که خلاف ارزش‌های مردم افغانستان باشد و قصاص به اساس حکم شرعی تطبیق می‌شود.”

این در حالی ست که؛ ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طا-لبان، در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی به نهاد قضایی خود دستور داد تا احکام سنگین -حد و قصاص- را برای جرایم خاص صادر کنند که ممکن است شامل قطع عضو، اعدام و سنگسار در ملاءعام هم بشود.

از سویی هم برخی مقامات قضایی دولت جمهوری می گویند که متهمان به ارتکاب جرم، دسترسی عادلانه به محکمه ندارند.

از زمان بازگشت طا-لبان به قدرت تاکنون پنج نفر در ولایت‌های لغمان، فراه، غزنی و جوزجان به طور رسمی اعدام شده‌اند. این گروه همچنین چندین مورد احکام شلاق زدن در ملأعام را نیز اجرا کرده‌ است.

اجرای حکم –قصاص- با حضور شمار زیادی از مردم در استادیوم‌های ورزشی انتقاد نهادهای بین‌المللی را برانگیخته است.

در تازه‌ترین مورد استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک نشست خبری گفت که مخالف حکم اعدام است.

او افزود: “ماهیت اعدام در ملأعام بسیار شنیع است و ما همچنان علیه اجرای مجازات اعدام می‌‌ایستیم.”

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا