آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

سالگرد شهید بلخی؛

علامه بلخی نماد وحدت و مبارزه بود/ جامعه امروز به شخصیتی چون بلخی نیاز دارد

خبرگزاری دید: شماری از شهروندان در مراسم پنجاه‌وپنجمین سالروز شهادت سید اسماعیل بلخی می‌گویند که بلخی نماد وحدت و ایستادگی بود و نسل جوان باید از مکتب بلخی الگو بگیرد.

شماری از علما و بزرگان در شهر کابل به به خاطر ارج‌گذاری به شهید سید اسماعیل بلخی ۱۷ الی ۲۴ سرطان را به عنوان هفته تجلیل از افکار حماسی و ماندگار علامه شهید سید اسماعیل بلخی نام‌گذاری کردند.

حاجی ولی حیدری شیرزاد از برگزار کنند‌گان این برنامه گفت که علامه شهید سید اسماعیل بلخی پیشتاز نهضت اسلامی در افغانستان بود.

آقای شیرزاد افزود که سید اسماعیل بلخی در سال ۱۲۹۹ هجری شمسی در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل به دنیا آمده و پدر ایشان از علمای منطقه بود و تعلیمات ابتدایی خود را در زادگاهش آموخته و بعداً جهت فراگیری بیشتر علم و دانش به کشور ایران رفت.

وی افزود که بلخی برای بیداری جوامع اسلامی به کشورهای سوریه، ایران، لبنان و دیگر کشورها سفر کرد و با استقبال مردم مواجه شد.

به گفته شیرزاد، سید اسماعیل بلخی حزب ارشاد را با همکاری مبارزان، فرهنگیان و علما تاسیس کرد که هدف آن نفی حکومت‌های طاغوتی بود و رژیم استبدادی سابق اعضای حزب ارشاد را دستگیر کرد و بلخی بیش از ۱۵ سال در سیاه چاله‌های حکومت در زندان بود.

وی گفت که بلخی بعد از رهایی از زندان با سفر به ولایات مختلف به آگاهی جامعه پرداخت و در گفت‌وگو  با علمای ایران و عراق آنها را به حمایت از مبارزه بر علیه استبداد فراخواند.

از سویی هم، عبدالرووف هدایت از برگزار کنندگان این مراسم به خبرگزاری دید، گفت که علامه شهید سید اسماعیل بلخی نماد وحدت و ایستادگی بود و ما در شرایط کنونی باید از اندیشه‌های بزرگ شهید بلخی درس بگیریم.

آقای هدایت همچنان گفت که هدف سید اسماعیل بلخی بیداری جوامع اسلامی بود و می‌خواست تمام کشورهای اسلامی علیه استبدا و طاغوت مبارزه کنند و کشورهای مستقل و حکومت‌های اسلامی داشته باشند.

به گفته هدایت سید اسماعیل بلخی در عصری زندگی می‌کرد که استبداد به اوج رسیده بود و هر کس که فریاد آزادی و عدالت‌خواهی سر می‌داد جایش زندان دهمزنگ بود، بلخی ۱۵ سال در زندان بود ولی هرگز دست از عدالت خواهی و ایستادگی برنداشت.

وی گفت که هدف از برگزاری این مراسم این است که ما نسل امروزی را با افکار و مکتب شهید سید اسماعیل بلخی آشنا سازیم تا در آینده آنها ادامه دهنده افکار ماندگار بلخی باشند.

گفتنی است که در این مراسم شعرا، اساتید، مناقب خوانان، علما و بزرگان حضور داشتند، این مراسم از سوی هیئت امنا و مجلس حمد، نعت و مناقب خوانی سقاخانه گلزار شهدای راه آزادی برگزار شده بود.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا