آخرین اخبارافغانستانجهانخبر های مهمسیاست

غفورزی خواستار تعامل جهان با نیروهای مدنی افغانستان شد

خبرگزاری دید: یوسف غفورزی سفیر دولت پیشین در ناروی خواستار تعامل بیشتر جهان با نیروهای دموکراتیک کشور شده است.

یوسف غفورزی روز چهار‌شنبه (۱۹ میزان) در یک نشست در مورد «نقض حقوق‌ بشر توسط طا-لبان در افغانستان» گفته است: «ما بر این باوریم که جامعه‌ بین‌المللی باید تعامل خود را با نیروهای دموکراتیک افغانستان افزایش دهد تا دیدگاه آن‌ها را در مورد آینده بدانند و از بسیج‌شدن آن‌ها حمایت کند».

او افزوده است که این تعامل می‌تواند به طا-لبان این پیام را برساند که آن‌ها می‌توانند بخشی از راه‌حل مسئله‌ افغانستان باشند و نه همه‌ آن.

او همچنین گفته است که تعامل با نیروهای دموکراتیک، طا-لبان را نیز وادار خواهد کرد که برای پذیرش گفت‌و‌گو و مذاکره در مورد یک راه‌حل دائمی، تمایل نشان بدهند.

سفیر افغانستان در ناروی در این نشست همچنین به محدودیت‌های وضع‌شده از سوی طا-لبان بر حقوق و آزادی‌های زنان اشاره کرده و گفته است که این محدودیت‌ها حالا به‌طور گسترده به‌عنوان «آپارتاید جنسیتی» شناخته می‌شود.

او افزوده است که محدودیت‌های طا-لبان بر حقوق زنان تأثیرات منفی گسترده برجای گذاشته است و این تأثیرات تنها محدود به خانواده‌ها و جامعه‌ امروز افغانستان نمی‌شود، بلکه آینده‌ ملتی را که به مشارکت نیمی از نفوس خود نیاز مبرم دارد، نیز در بر می‌گیرد.

آقای غفورزی به موارد دیگر از نقض حقوق بشر در افغانستان، از جمله قتل‌، بازداشت و شکنجه‌ مقام‌ها و نظامیان پیشین نیز اشاره کرده و افزوده است که تخلفاتی در ۳۴ ولایت افغانستان صورت گرفته است.

این نشست از سوی «انستیتوت بین‌المللی امور خارجه‌ ناروی» برگزار شده و در آن یافته‌های گزارش نهادی موسوم به «لیگ تحقیقات حقوق‌ بشر» در مورد «قتل‌‌های انتقام‌جویانه» و موارد دیگر از نقض جدی حقوق‌ بشر پس از تسلط طا-لبان بر افغانستان بررسی شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا