آخرین اخبارافغانستانجهانخبر های مهمدولت فراگیرسیاست

فارمت مسکو؛ کاظمی قمی: نظام مشروع و همه‌پذیر توسعه را تضمین می‌کند

خبرگزاری دید: حسن کاظمی قمی فرستاده ویژه و سفیر ایران در افغانستان، در نشست فارمت مسکو «خواستار حکمرانی عادلانه»، تأمین حقوق شهروندان، فارغ از قومیت، جنسیت و تفاوت‌های فرهنگی و زبانی در افغانستان شد.

فرستاده و سفیر ایران برای افغانستان امروز جمعه (۷ میزان) در سخنرانی خود در نشست فارمت مسکو گفته است دست‌یابی به شرایط «نظام مشروع و همه‌پذیر»، توسعه را تضمین می‌کند.

کاظمی قمی هم‌چنین گفت که طا-لبان در دوسال گذشته از مسایلی چون تدوین و ارایه پیش‌نویس قانون اساسی، حق آموزش بدون تبعیض جنسیتی، جلب مشروعیت سیاسی با پذیرش همه اقوام و تأمین امنیت همسایگان حرف زده‌اند.

کاظمی قمی تصریح کرده که توسعه اقتصادی و صنعتی افغانستان مستلزم «همدلی و همکاری» همسایگان این کشور در محیط امن همراه با تضمین است.

نماینده ویژه ایران هم‌چنین از طا-لبان خواست که انتظارات گروه‌های مختلف افغانستان را برآورده کنند. او هم‌چنان خواستار فراهم شدن زمینه برگشت مهاجران افغانستان از ایران شد.

حسن کاظمی قمی در این نشست بار دیگر به تأمین حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند تأکید کرد. آقای کاظمی گفت موضوع کم‌آبی از مشکل‌های جدی ایران و همسایه‌هایش است و جمهوری اسلامی خواستار تطبیق معاهده حق‌آبه هیرمند است.

کاظمی قمی ضمن انتقاد از دخالت‌های بی جا وسیاست‌های نادرست امریکا در امور افغانستان طی سالیان گذشته، ضرورت همکاری بیشتر کشورهای همسایه برای کمک به حل مشکلات افغانستان، بدون اتکاء به عنصر بیگانه را مورد تاکید قرار داد.

نشست فارمت مسکو در باره افغانستان صبح امروز جمعه ۷ میزان در شهر کازان روسیه با اشتراک همسایگان افغانستان آغاز شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا