آخرین اخبارافغانستان

فرار هزاران تاجر؛ پیامد دوبار سقوط کندز به دست طالبان

پیامد دوبار سقوط شهر کندز به‌ دست طالبان و محاصره بودن مرکز این ‌ولایت از سوی این گروه، سبب رکود کارهای تجاری و حتا فرار هزاران تاجر شده که کارهای تجاری در سطح متوسط و کوچک داشتند.
به ‌گزارش خبرگزاری دید، مسعود وحدت، مدیر صادرات اتاق تجارت و صنایع کندز، با بیان این‌مطلب، گفت: سرمایه‌گذاران بزرگ همه فرار کردند، حتا تجارت‌های متوسط و کوچک ما نیز به رکود مواجه شده است، حتا تاجر در مجموع در کندز هیچ نمانده است.
وی افزود که بیشتر تاجران، سرمایه‌های ‌شان‌را به ولایت‌های بلخ، کابل و حتا خارج از کشور انتقال داده‌اند.
از سوی دیگر، تاجرانی که از این ‌ولایت فرار کرده‌اند، نبود مصوونیت جانی و مالی را، دلیل انتقال سرمایه‌ی شان به جاهای دیگر و فرار از این ولایت می‌دانند.
جمال خیراندیش، تاجر ۴۸ ساله‌ای که سرمایه‌اش را به ولایت بلخ انتقال داده، گفت: کسانی که کار بزرگ‌تر دارند، نمی‌توانند در این ولایت زندگی کنند، به‌خاطری که اولاد شان در امن نباشد، مال شان در امن نباشد، جان شان در امن نباشد، چگونه تجارت خودشان را در کندز پیش ببرند؟
وی افزود که بیم سقوط دوباره کندز، نگرانی دیگری است که نمی‌شود به زندگی در این‌ ولایت دل ‌بست.
جاوید فقیرزاده، تاجر دیگر کندزی که سرمایه‌اش را به کابل انتقال داده، آدم‌ربایی‌ها و ناامنی‌ها را دلیل فرارش عنوان می‌کند: وضعیت امنیتی شاهراه‌ها درست نیست، وضع شهر درست نیست و اختطاف بیش از حد شده، حتا در یک کیلومتری شهر طالب قرار دارد.
اما پولیس، به تاجران اطمینان می‌دهد که اگر در این ‌ولایت فعالیت کنند، مصوونیت زندگی و کارهای بازرگانی ‌شان تضمین می‌شود.
شیرعزیز کامه‌وال، فرمانده پولیس زون ۸۰۸ سپین‌زر در شمال‌شرق، می‌گوید: اگر تاجران امنیت می‌خواهند، ما امنیت مال و جان ‌شان را می‌گیریم، در کل پولیس آماده است تا تمامی شرایط کار را برای تجاران عزیز مهیا بسازد.
وی دلیل فرار بیشتر تاجران را، بیشتر به تبلیغات منفی مخالفان مسلح حکومت پیوند داده، می‌افزاید که این‌ولایت، دیگر به دست این گروه، سقوط نمی‌کند.
در حالی از فرار هزاران تاجر در کندز، سخن گفته می‌شود که حدود چند ماه پیش، اتاق تجارت و صنایع کندز، از فرار نزدیک به ۴۰۰ تاجر سخن گفته بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا