آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

فرصتی که عبدالله دارد

اکنون با توجه به اتفاقاتی که در تیم انتخاباتی صلح و اعتدال واقع شده، عبدالله فرصت خوبی دارد که« یار» گیری کند.

منابع نزدیک به حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی تایید می‌کنند که آقای محقق در آستانه پیوستن به تیم انتخاباتی« ثبات و همگرایی» به نامزدی داکتر عبدالله عبدالله است. برخی از رسانه‌ها به نقل از منابع نزدیک به آقای محقق گزارش کردند که پیش‌نویس توافق‌نامه پیوستن معاون دوم ریاست اجرایی به تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی آماده شده است. پس از بروز اختلافات درونی تیمی در تکت انتخاباتی« صلح و اعتدال» به نامزدی محمد حنیف اتمر، گزارش‌هایی وجود داشت که آقای محقق به اردوی انتخاباتی عبدالله می‌پیوندد. حداقل در دو هفته اخیر، به شمول عبدالله بسیاری از اعضای تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی دیدار‌های پی‌هم با آقای محقق داشتند. کریم خلیلی و صلاح‌الدین ربانی چند باری به خانه معاون دوم ریاست اجرایی رفتند. پیوستن محقق به تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی در حالی گزارش می‌شود که او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ معاون دوم دسته انتخاباتی« اصلاحات و همگرایی» به نامزدی داکتر عبدالله بود.
اکنون با توجه به اتفاقاتی که در تیم انتخاباتی صلح و اعتدال واقع شده، عبدالله فرصت خوبی دارد که« یار» گیری کند. برخی از متحدان تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به تیم« دولت ساز» پیوسته است. سید محمدعلی جاوید از یاران انتخاباتی این تکت به تازگی به اردوی انتخاباتی دولت ساز پیوست. سلیمان کاکر و جیلانی پوپل نیز به تیم دولت ساز پیوستند. به نظر نمی‌آید که تیم انتخاباتی صلح و اعتدال که پیکار‌های انتخاباتی خود را به حالت تعلیق در آورده است، دوباره سروسامان بگیرد. حتا گزارش‌هایی منتشر شد که آقای اتمر با آقای غنی دیداری داشته‌ است.
با فروپاشی تیم انتخاباتی صلح و اعتدال، شرایط برای تقویت تیم ثبات و همگرایی بیشتر فراهم شده/ می‌شود. حالا دو تیمی که در انتخابات ریاست جمهوری برای پیروزی رقابت خواهند کرد، تیم‌های دولت ساز و ثبات و همگرایی به نامزدی غنی و عبدالله است. واقعیت این است که هیچ کدام از معاونان فعلی آقای غنی بانک رای نیست. امرالله صالح و محمد سرور دانش هیچ کدام جایگاه مردمی آنچنانی ندارند که بتوانند روی رای و جایگاه مردمی آنان حساب باز کرد. در صورتی که عبدالله نتواند از فرصت پیش آمده استفاد کند، بدون شک بیشترین استفاد را تیم دولت ساز خواهد برد. آقای غنی چون زمام‌دار برحال کشور است و امکانات دولتی را در اختیار دارد، می‌تواند بیشتر جلب و حذب کند. اکنون آقای غنی به شدت در افکار عمومی کشور ضربه خورده و افزون بر آن از حمایت جامعه بین‌المللی هم چندان برخوردار نیست. این دو فکت می‌تواند عبدالله را در شرایط بهتری قرار دهد. ناگفته نباید گذاشت که تجربه‌ پنج سال اخیر نشان می‌دهد که اگر جامعه بین‌المللی از عبدالله حمایت هم نکند، تخریب هم نمی‌کند. استدلال نویسنده این است که اگر جامعه بین‌المللی و به ویژه امریکا در انتخابات آتی همانند انتخابات ۲۰۱۴ از آقای غنی حمایت نکند، راه یافتن او به ارگ به عنوان رییس جمهور جدید دشوار است. امریکایی که اکنون تمام دغدغه‎اش خروج از ماموریت افغانستان است. در صورتی که ارگ موفق شود پیش از آغاز مذاکرات میان‌افغانی انتخابات را برگزار کند، نقش طالبان را هم نمی‌توان در این پروسه نادیده گرفت. آقای غنی که در ساختار سیاسی افغانستان از پشتون‌ها نمایندگی می‌کند، برای طالبان قابل قبول نیست.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا