آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

وزیران خارجه کشورهای اسلامی در روسیه:

نقض حقوق بین‌الملل توسط رژیم صهیونیستی اعتبار نظام جهانی را تضعیف می‌کند

خبرگزاری دید: کمیته وزرای خارجه کشورهای اسلامی و دبیر کل سازمان همکاری اسلامی در سفری به مسکو تاکید کردند که جامعه جهانی چشم خود را بر جنایات شنیع نیروهای اشغال‌گر اسراییل علیه مردم بی‌دفاع فلسطین نبندد.

کمیته وزرای خارجه کشورهای اسلامی با دستور نشست فوق‌العاده مشترک کشورهای عربی-اسلامی امروز چهارشنبه(١ قوس) با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مسکو ملاقات کردند.

وزیران خارجه کشورهای اردن، مصر، فلسطین، اندونیزیا، عربستان سعودی و دبیر کل سازمان همکاری اسلامی از اعضای این کمیته در دیدار با وزیر خارجه روسیه در مورد وضعیت فلسطین بحث و تبادل نظر کردند.

در بیانیه‌ای که سازمان همکاری اسلامی منتشر کرده، آمده است که روسیه از تلاش‌های کمیته وزیران اجلاس سران عربی-اسلامی برای دستیابی به آتش‌بس مورد انتظار در نوار غزه قدردانی کرده است.

لاورف بر حمایت روسیه از تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس فوری مطابق با قطع‌نامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در راستای قطع‌نامه‌های اجلاس سران صلح در قاهره و نشست مشترک سران عربی و اسلامی در ریاض تاکید کرده است.

وی همچنین موضع کشورش را نسبت به مجازات دسته‌جمعی اعمال شده علیه غیرنظامیان در نوار غزه که نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه است، ابراز کرده و بر لزوم اقدام برای پایان دادن به همه نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه بین‌المللی و ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی بی‌سابقه تاکید کرده است.

لاوروف بر حمایت روسیه از فراهم کردن شرایط کافی برای آغاز روند صلح جامع مطابق با قطع‌نامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد و ابتکار صلح عربی در سال ۲۰۰۲ و بر اساس راه‌حل دو کشور پافشاری کرده است.

اعضای کمیته وزیران نیز بر لزوم اتخاذ تدابیر موثر و فوری از سوی اعضای شورای امنیت سازمان ملل و جامعه جهانی برای آتش‌بس فوری در غزه که اولویت همه کشورهای عربی و اسلامی است، تاکید کردند.

آن‌ها خاطرنشان کردند که لزوم رفع فوری محاصره تحمیل شده بر نوار غزه، آزادی زندانیان و گروگان‌ها و فعال سازی مجدد روند صلح جدی و عادلانه بر اساس مفاد مشروعیت بین‌المللی ضروری است.

این کمیته از جامعه بین‌المللی خواست چشم خود را بر جنایات شنیع نیروهای اشغال‌گر اسراییل علیه غیرنظامیان بی‌دفاع فلسطینی، تجاوزات اشغال‌گران علیه نوار غزه، کرانه باختری و قدس شرقی نبندد.

کمیته خاطرنشان کرده است: تداوم نقض قواعد حقوق بین‌الملل توسط رژیم صهیونیستی و عدم رعایت قطع‌نامه‌های مشروعیت بین‌المللی، از جمله قطع‌نامه اخیر شورای امنیت که هفته گذشته تصویب شد، تنها می‌تواند مشروعیت نظام بین‌الملل و اعتبار نظام بین‌المللی, مدافعان آن و توانایی آن‌ها را برای حفظ صلح، امنیت و ثبات منطقه ای در آینده تضعیف و همچنین به افراط‌گرایی و خشونت دامن می‌زند.

اعضای کمیته بر لزوم اجازه فوری ارسال کمک‌های بشردوستانه، غذا، آب، سوخت و برق به غزه که یک مسئولیت اخلاقی و قانونی بر عهده کل جامعه بین‌المللی است، تاکید کردند.

آن‌ها اشاره کردند که محروم کردن مردم غزه از مایحتاج اولیه زندگی، نقض آشکار حقوق بشردوستانه بین‌المللی به ویژه کنوانسیون چهارم جنوا و تخطی از همه ارزش‌ها و اصول انسانی است.

گفتنی است که این کمیته پیش از این سفری به چین نیز داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا