آخرین اخباراجتماعافغانستانبرگزیدهفرهنگ و دانش

در پی رویداد قول اردوی ۲۰۹ شاهین

فعالان مدنی بلخ دست به اعتراض زدند

جمعی از فعالان مدنی بلخ در گردهمایی اعتراضی در نزدیک قول اردوی ۲۰۹ شاهین خواستار کنار گذاشتن اختلافات داخلی و محاکمه عاملان حادثه اول ثور شدند.
به گزارش خبرگزاری دید، ده‌ها تن از فعالان مدنی بلخ، این‌بار با تجمع در ولسوالی«دهدادی» و در نزدیکی مقر قول اردوی ۲۰۹ شاهین، از مقامات ارشد حکومت وحدت ملی خواستند تا اختلافات‌شان را کنار گذاشته و عاملان حادثه خونین اول ثور در قول اردوی شاهین را مجازات کنند.
نیلوفر سیار، یکی از فعالان مدنی گفت: کشتن سربازان حین انجام نماز جمعه هیچ‌گونه توجیهی ندارد، جز این‌که سفاکی و ددمنشی دشمن را به نمایش بگذارد.
پلوشه اچکزی، دیگر فعال مدنی–سیاسی، بدین باور است که دشمنان نظام باید در داخل نظام جستجو شوند؛ زیرا در این مدت، مسوولان ارشد، سرگرم زدوبندهای داخلی بوده‌اند و دشمنان از داخل نظام به مردم و دولت ضربه زده‌اند.
وی افزود: تامین امنیت و مبارزه با فقر، دو مسوولیت مهمی بود که دولت تاهنوز در این دو بخش ناموفق عمل کرده است.
وی از مسوولان حکومت وحدت ملی خواست تا جنگ قدرت میان خود را پایان دهند و اندکی به فکر مردم و آینده کشور باشند.
عبدالحمید صفوت، استاد دانشگاه و رییس نهادهای مدنی بلخ نیز بدین باور است که تاکنون بیشترین آسیب امنیتی توسط استفاده سوء از وسایط نظامی دولتی به میان آمده است.
وی از مسوولان خواست تا جلوی سوء استفاده از این وسایط را بگیرند.
در پایان نیز قطعنامه‌ای ارایه شد که در آن از رهبران دولت خواسته شده تا۱- اختلافات را کنار گذاشته و در قبال حوادث خونین پاسخگو باشند ۲- عاملان رویداد اول ثور مزار شریف را دور از تعلقات سیاسی معرفی نمایند۳- مقصرین رویداد اخیر را مجازات نمایند ۴- در توزیع اسلحه به مقامات و تاجران تجدید نظر نمایند ۵- استفاده از عکس شخصیت‌ها در عراده‌جات ممنوع شود ۶- حضور مسوولان کلیدی ولسوالی‌ها در محل وظیفه جبری و حتمی شود ۸- به خانواده کشته‌شده‌ها و زخمیان مساعدت جدی صورت گیرد ۸- دولت واقعیت‌ها را در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار دهد‌.

اعضای نهادهای مدنی گفتند: این قطعنامه را به رییس‌جمهور خواهند فرستاد و تا پایان هفته جاری خواستار دریافت پاسخ ریاست‌جمهوری خواهند بود.

 

 

 

در ختم این برنامه و در اعتراض به بی‌توجهی دولت، یکی از نهرهای بلخ به رنگ سرخ رنگین شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا