آخرین اخبارافغانستانسیاست

قطعنامه شورای امنیت؛ «امارت اسلامی» تعیین نماینده ویژه را غیر ضروری دانست

خبرگزاری دید: در واکنش به تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای افغانستان، وزارت خارجه حکومت سرپرست تعیین نماینده ویژه را برای افغانستان نامناسب خواند.

این وزارت از «تعامل قوی‌تر و گسترده‌تر» جامعه جهانی استقبال کرد اما گفت که رویکرد طا-لبان در نهایت بر اساس باورهای دینی خواهد بود.

وزارت خارجه گفته که قطعنامه تازه شورای امنیت که در آن خواستار تعیین فرستاده ویژه برای افغانستان شده است، بدون مشورت با کابل به تصویب رسیده است.

طا-لبان قبلاً نیز پیشنهاد تعیین نماینده ویژه برای افغانستان را رد کرده بود.

در اعلامیه‌ای که در صفحه عبدالقهار بلخی سخنگوی این وزارت نشر شده، آمده که «شورای امنیت علی‌رغم درخواست زمان، بحث و شفاف سازی بیشتر در خصوص ارزیابی هماهنگ کننده ویژه توسط دو عضو دایمی»، این قطعنامه را بدون مشورت تصویب کرده است.

وزارت خارجه در بخشی از اعلامیه خود نوشت: «تعیین یک نماینده ویژه اضافی برای افغانستان در حضور فعال ماموریت ویژه سازمان ملل متحد (یوناما) اقدامی غیرضروری تلقی می‌شود».

این وزارت افزوده که افغانستان با داشتن «یک حکومت مرکزی» توانایی مدیریت مسائل را از طریق سازوکارهای دوجانبه و چندجانبه دارد.

با این حال،‌ وزارت خارجه گفته از «تلاش‌های مثبت» برای تعامل قوی‌تر و گسترده‌تر با افغانستان استقبال می‌کند، اما رویکرد آن‌ها «در نهایت بر اساس باورهای دینی، ارزش‌های فرهنگی و منافع ملی مردم افغانستان خواهد بود».

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص «ارزیابی مستقل و توصیه‌های» فریدون سینیرلی اوغلو هماهنگ کننده ویژه این سازمان، جمعه‌شب با ۱۳ رای موافق و دو رای ممتنع روسیه و چین به تصویب رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا