آخرین اخباراجتماعافغانستاندیدگاه

مبارزه با «کرونا» مسئولیت همگانی است!

بیایید دست در دست هم دهیم و با بسیج ظرفیت‌های فردی و اجتماعی و رعایت دقیق بهداشت فردی و جمعی، از این مرحله سخت به سلامت بگذریم و کرونا را در تحمیل آسیب‌ها ناکام سازیم.

شیوع ویروس کرونا خطرناک‌ترین تهدیدی است که مردم جهان، اینک با آن روبرو هستند.
با توجه به شرایط و واقعیت‌ها و ظرفیت‌های افغانستان، با وجود تلاش‌هایی که دولت و به خصوص وزارت صحت عامه برای مقابله با شیوع کرونا روی دست دارد، واقعیت آنست که مبارزه با کرونا «مسئولیت همگانی» است.
تردیدی نیست که کم و کاستی‌هایی در اقدام‌های مسئولین وجود دارد؛ ولی این مشکل از مردم رفع مسئولیت نمی‌کند. اگر مردم همکاری نکنند، دولت به تنهایی، حتا با داشتن بالاترین امکانات و ظرفیت، بازهم در مبارزه با کرونا موفق نخواهد شد. تجربه روشن آن همین کشور همسایه ما ایران است. هرچند درآغاز مسئولین سهل‌انگاری کردند، اما در ادامه با همه تلاش‌ها و سوق دادن امکانات، متاسفانه ویروس کرونا در سطح مرگباری شیوع پیدا کرد. یکی از علت‌های مهم آن بی‌توجهی مردم به توصیه‌های وزارت بهداشت و رعایت نکردن مسئولیت‌های فردی می‌باشد.
بنابراین، مبارزه با کرونا مسئولیت همگانی است. هرفردی در گام نخست باید مراقبت‌ها و رعایت موارد اولیه فردی را جدی بگیرد.
در گام‌های بعدی، در این شرایط حساس که همه ما با تهدید مشترک روبروهستیم، سعی آخرین ما این باشد که در صفحه‌های اجتماعی و در روابط اجتماعی و خانوادگی از پیام‌هایی با بارمنفی خود داری ورزیم. سعی کنیم با توصیه‌های مفید وسازنده شرایط سخت را کم ازکم تلطیف و قابل تحمل سازیم.
مورد بسیار با اهمیتی که در خودیاری همگانی برای مبارزه با کرونا نقش دارد این است که تمام دستگاه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی دولتی و خصوصی در زمینه آگاهی‌دهی و اطلاع رسانی جدی و هماهنگ عمل کنند.
بیایید دست دردست هم دهیم و با بسیج ظرفیت‌های فردی و اجتماعی و رعایت دقیق بهداشت فردی و جمعی، از این مرحله سخت به سلامت بگذریم و کرونا را در تحمیل آسیب‌ها ناکام سازیم.

نویسنده

عبدالشکور اخلاقی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا