آخرین اخبارافغانستانسیاست

متقی در نشست فارمت مسکو: نسخه‌های خارجی مثل «دولت فراگیر» ریشه اصلی بحران افغانستان است

خبرگزاری دید: امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه در نشست فارمت مسکو گفته که ریشه بحران افغانستان تطبیق نسخه‌های خارجی مثل «دولت فراگیر» است.

امیر خان متقی امروز جمعه (۷ میزان) در سخنرانی خود در این نشست گفت که افغانستان در حدود نیم قرن گذشته با شماری از مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و به‌ویژه بحران مشروعیت داخلی مواجه بوده است.

او افزود که «تجربه‌ علمی و عملی نشان داده است که ریشه‌ اصلی بحران، تطبیق نسخه‌ها، مدل‌ها و فرمایشات خارجی در مورد مسائل داخلی بوده است که در آن جغرافیا، تاریخ، فرهنگ و ارزش‌های دینی و فرهنگی ما نادیده گرفته شده است».

آقای متقی گفت همان‌گونه که طا-لبان در مورد حکومت‌داری برای کشورهای همسایه و منطقه نسخه نمی‌پیچند، انتظار دارند که آنان نیز در مورد حکومت‌داری در افغانستان برای این گروه نسخه ارائه نکنند.

سرپرست وزارت خارجه‌ در بخشی از سخنرانی خود گفت که آن‌ها دو سال قبل در نشست «فارمت مسکو» و سایر نشست‌ها وعده سپردند که اجازه نخواهند داد از خاک افغانستان تهدیدی علیه کشورهای جهان، منطقه و به‌ویژه همسایه صورت گیرد و افزود که «این تعهد به خوبی عملی شده است».

متقی گفت که طا-لبان در دو سال گذشته با گروه داعش مبارزه کرده‌اند و مخفی‌گاه‌های این گروه را از بین برده‌اند.

پنجمین نشست فارمت مسکو امروز در شهر کازان روسیه با حضور نمایندگان ده کشور برگزار شده است.

پیش از برگزاری این نشست، ضمیر کابلوف نماینده‌ ویژه رییس ‌جمهور روسیه برای افغانستان گفته بود که در این نشست در مورد تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان بحث خواهد شد.

او یک روز پیش از برگزاری این نشست در مصاحبه با یک رسانه‌ی روسی گفت که نمایندگان طا-لبان به‌عنوان «مهمان» در این نشست دعوت شده‌اند و نه به‌عنوان «اشتراک‌کننده».

قرار است در پایان این نشست یک اعلامیه‌ مشترک از سوی نمایندگان کشورهای اشتراک‌کننده صادر شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا