آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

مجاهد در واکنش به نشست شورای امنیت: سازمان ملل به دستور کشورهای نیرومند کار می‌کند

خبرگزاری دید: به دنبال برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره افغانستان، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی «امارت اسلامی» می‌گوید که این سازمان نمی‌تواند در قبال کشورها بی‌طرف باشد.

مجاهد در نوار صوتیی که از سوی «رادیو ملی» منتشر شده، در عین حال می‌گوید که طا-لبان حق دارند که به نمایندگی از «مردم خود» و نظام، کرسی افغانستان در سازمان ملل را در اختیار بگیرند و به رسمیت شناخته شوند.

تلاش طا-لبان برای تصرف کرسی افغانستان در سازمان ملل تا اکنون ناکام بوده است. به‌ تازگی کمیته‌ اعتباردهی سازمان ملل، بررسی اعتبارنامه‌ افغانستان را برای سومین‌بار به تعویق انداخته است. این تصمیم به این معنا است که نماینده‌ حکومت پیشین افغانستان همچنان نماینده‌ این کشور در سازمان ملل باقی‌ مانده است.

مجاهد با انتقاد از این تصمیم گفته است: «اگر این حق مردم افغانستان داده نمی‌شود، بدون شک که تقاضای عدالت از این سازمان نداریم. سازمانی که متأسفانه زیر فرمان قدرت‌های بزرگ کار می‌کند و بر اساس منافع آن‌ها پیش‌ می‌رود، قضایای دنیا و کشورها را بی‌طرفانه نمی‌تواند بررسی کند. پس امیدواری هم از آن سازمان دیده نمی‌شود».

او می‌گوید که زندگی مردم افغانستان «وابسته به کدام کشور و سازمان نیست و منابع در کشور وجود دارد و مشکلات با استفاده از این منابع حل می‌شود».

این در حالی است که بیش از نیمی از جمعیت کشور به کمک‌های جهانی نیاز دارند.

رزا اوتنبایوا نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان در نشست شورای امنیت این سازمان که شام دیروز (چهارشنبه، ۲۹ قوس) برگزار شد گفته است که وضعیت بشری در افغانستان همچنان نگران‌کننده است.

او افزوده است: «ما وارد زمستانی می‌شویم که در آن بیش از ۲۰ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند».

نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که با توجه به کاهش بودجه برای کمک‌های بشردوستانه در سال جاری، بسیاری از شهروندان نیازمند افغانستان نسبت به سال گذشته آسیب‌پذیرتر هستند.

اوتنبایوا در سخنرانی‌اش همچنین گفته است که باید از تمایل طا-لبان برای گفت‌وگو‌ با جامعه‌ بین‌المللی استفاده‌ بیشتری صورت گیرد.

نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان افزوده است: «گفت‌وگو مشروعیت نمی‌بخشد، می‌توان از آن برای ابراز عدم تأیید و در عین حال تشویق به تغییر استفاده کرد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا