آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

مجاهد: گزارش فاش شده پنتاگون «جعلی و پروپاگندا» است

خبرگزاری دید: پس از افشای اسناد محرمانه وزارت دفاع امریکا مبنی بر این که افغانستان بار دیگر به مرکز تروریزم تبدیل شده است، ذبیح‌الله مجاهد در واکنش، این اسناد را جعلی خوانده و تاکید کرده که امریکا دست از دشمنی بر نمی‌دارد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی یک‌شنبه‌شب(۳ ثور) در واکنش به اسناد فاش‌شده‌ پنتاگون مبنی بر تبدیل شدن افغانستان به مرکز تروریزم و هماهنگی داعش، آن را «پروپاگندا» و «جعلی» خواند و گفت این گزارش نشان می‌دهد که بعضی از حلقات امریکایی هنوز از «دشمنی» دست برنداشته‌اند.

رسانه‌های امریکایی روز شنبه (۲ ثور) به نقل از اسناد فاش‌شده پنتاگون گزارش دادند که افغانستان بار دیگر به مرکز تروریزم و هماهنگی داعش تبدیل شده است. ارزیابی سری پنتاگون نشان می‌دهد که گروه داعش قصد دارد با استفاده از خاک افغانستان، حملاتی را در اروپا و آسیا برنامه‌ریزی کند.

مجاهد اما در واکنش به این گزارش، تاکید کرده که «داعش در افغانستان سخت کوبیده شده و در حال نابودی است».

در بیانیه آقای مجاهد آمده که «افغانستان در سطح منطقه به یک کشور امن تبدیل شده و عید فطر امسال، نمونه‌ای است که در تمام کشور هیچ رویداد امنیتی ثبت نشده است».

مجاهد نشر اسناد سری توسط واشنگتن پست را «کار حلقات استخباراتی» خوانده که «روادار حالت خوب برای افغان‌ها نیستند».

در گزارش واشنگتن‌پست آمده که اسناد محرمانه پنتاگون نشان می‌دهد که داعش علاوه بر هدف قرار دادن کلیساها و مراکز تجارتی، سال گذشته قصد داشت مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر را مورد حمله قرار دهد.

ارزیابی مقامات در پنتاگون حاکی است که داعش در ماه دسامبر سال گذشته ۹ حمله را برنامه‌ریزی می‌کرد در حالی که تعداد برنامه‌ریزی‌ها برای حملات در ماه فبروری امسال به ۱۵ رسید.

در یکی از این اسناد محرمانه که نشان وزارت دفاع و چندین نهاد امنیتی دیگر را دارد آمده: «داعش در حال توسعه یک مدل کم‌مصرف برای عملیات‌های بیرونی است که بر منابع بیرون از افغانستان متکی است».

اخیراً درز اطلاعات محرمانه پنتاگون خبرساز شده و در جریان آن دست‌کم ۵۰ و احتمالاً تا ۱۰۰ سند محرمانه نظامی و اطلاعاتی در دسترس عموم قرار گرفت. پنتاگون انتشار این اسناد محرمانه را یک خطر «بسیار جدی» برای امنیت ملی این کشور ارزیابی کرده؛ اما در مورد محتوای اسناد فاش شده اظهار نظری نکرده است.

امریکا یک جوان ۲۱ ساله را که مظنون به افشای اسناد حساس ایالات متحده است بازداشت کرده است. گفته می‌شود او ممکن است بابت آنچه که پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا آن را یک خطر «بسیار جدی» برای امنیت ملی این کشور می‌داند، مجازات طولانی مدت مواجه شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا