آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

محب: از «مقاومتی» که نقشه آن را بیگانگان طرح کنند پشتیبانی نمی‌کنیم

خبرگزاری دید: حمدالله محب مشاور امنیت ملی پیشین گفته از مقاومتی که سلاح، فرمان و نقشه آن در دست بیگانگان باشد حمایت نمی‌کند، اما سندی برای تایید این ادعایش ارائه نکرده است. 

به نقل از (ای بی ان دری)، حمدالله محب در واکنش به مقاومت مسلحانه علیه طا-لبان گفت:«اگر خود ما امکانات داشته باشیم در این صورت بحث دیگری است». 

او گفت که طا-لبان به مشورت‌‌ها گوش نمی‌دهند و غرق در قدرت‌اند. 

حمدالله محب ادعا کرد که تنها اشرف غنی رییس‌ جمهور پیشین افغانستان، امرالله صالح معاون نخست او و خودش با طا-لبان در تماس نبودند و بسیاری از شخصیت‌های مطرح نظام جمهوری با طا-لبان در ارتباط بودند. 

او نامی از افرادی که با طا-لبان در تماس بودند، نیاورد.  

او گفت: «اولین و آخرین تماس من با خلیل‌الرحمان حقانی در آستانه سقوط نظام بود و به او پیشنهاد دادم که حاضرم در میدان وردک یا لوگر با شما رو در رو ملاقات کنم، اما فراهم نشد». 

حمدالله محب در هنگام پیشروی طا-لبان به سمت شهر کابل، با خلیل‌الرحمان حقانی عضو ارشد شبکه حقانی و وزیر کنونی مهاجرین و عودت‌کنندگان طا-لبان تیلفونی صحبت کرده بود و پس از آن با اشرف غنی از با هلیکوپتر از کابل فرار کردند.  

مشاور امنیت ملی حکومت پیشین افغانستان گفت که توقف حقوق‌ ماهیانه پولیس محلی، در میان گذاشتن رازهای حکومت با طا-لبان از طرف برخی از افراد و توافق دوحه، از دلایل سقوط نظام جمهوری است. 

او گفت که با اشرف غنی رییس‌ جمهوری پیشین در ابوظبی امارات متحده عربی دیدار می‌کند.  

او افزود: «همه می‌دانیم که بسیاری از افراد نزدیک به او (اشرف غنی) از او دور شدند. موی‌ او سفید است و تنها به‌سر می‌برد. بنابراین تصمیم گرفتم که در ابوظبی باشم و نزدیک به او بمانم. ما برنامه خاصی برای دیدن هر روز نداریم، اما من هر هفته یا دو هفته بعد با او در تماسم». 

او گفت که به ‌دنبال تصاحب هیچ مسند دولتی نیست و نیاز است که افراد دیگر در مسندهای دولتی گمارده شوند.  

در ماه‌های اخیر، حمله‌های جبهه مقاومت ملی افغانستان و جبهه آزادی افغانستان علیه طا-لبان افزایش یافته است. این دو جبهه حمله‌های چریکی علیه طا-لبان انجام می‌دهند. شماری از مخالفان طا-لبان از فعالیت این جبهه‌ها حمایت می‌کنند.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا