آخرین اخباراسلایدشوافغانستانبرگزیدهخبر های مهمفرهنگ عامهفرهنگ و هنر

محققان‌خارجی : تخریب و غارت سیستماتیک ۲۹ هزار ساحه تاریخی افغانستان ادامه دارد

خبرگزاری دید: پژوهش‌گران دانشگاه شیکاگو در گزارش‌ تازه‌ی خود می گویند که تخریب ساحات تاریخی درافغانستان به هدف آنچه که -غارت سیستماتیک- خوانده می‌شود ادامه دارد. این دانشمندان بیش از ۲۹۰۰۰ محوطه باستانی را در سراسر افغانستان شناسایی کرده اند که روند تخریب آن مشخصا از سال ۲۰۱۸ به این طرف شدت یافته است.

به نقل از بی‌بی‌سی؛ پژوهش‌گران در دانشگاه شیکاگو با استفاده از تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرده اند که ده‌ها مکان تاریخی در افغانستان در ادامه‌ -غارت سیستماتیک- تخریب شده‌اند. پروفسور گیل استاین، مدیر مرکز حفاظت از میراث فرهنگی دانشگاه شیکاگو گفته است که این مناطق به تازه‌گی توسط –بولدوزر- تخریب شده‌ و همچنین تصاویرنشان دهنده ی  گودال‌هایی می باشد که توسط قاچاقچیان آثار تاریخی حفر شده‌اند.

به گفته‌ی وی؛ مردم بومی با پنهان کاری و پاک‌سازی ساحه های تخریب شده، در غارت سیستماتیک آثار تاریخی سهم دارند.

محققان مرکز حفاظت از میراث فرهنگی دانشگاه شیکاگو با کمک تصاویر ماهواره ای و ابزارهای دیگر، بیش از ۲۹۰۰۰ محوطه باستانی را در سراسر افغانستان شناسایی کرده اند که روند تخریب آن مشخصا از سال ۲۰۱۸ به این طرف شدت یافته است.

یافته‌های پژوهشگران حاکی است که ۱۶۲ شهرک باستانی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ با سرعت تخریب شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا