آخرین اخباراسلایدشوافغانستانگزارش

محقق: حضور داعش در شمال نگران کننده است

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی و عضو ارشد ایتلاف نجات که به تازه‏گی در سفری از شمال کشور دیدار کرده است، می‎گوید که جنگ‎جویان خارجی زیر پرچم داعش، فعالیت شان را در ولایت‏های شمال کشور آغاز کرده‎اند و هر روز در حال گسترش نیز است.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد محقق که روز گذشته در یک سیمینار در کابل صحبت می‏کرد، تاکید کرده است که حضور داعش در ولسوالی‏های ولایات فاریاب، سرپل و جوزجان رو به افزایش است و اگر جلو تحرکات این گروه گرفته نشود، خطر جدی شمال کشور را تهدید خواهد کرد.
محمد محقق، همچنان گفته که جنگجویان خارجی از ازبیکستان و چچین تا کشور‏های دیگر آسیای میانه، وجود دارند و هر روز ساحه کار و فعالیت‎شان گسترده می‏شود.
به باور آقای محقق، فعالیت گروه داعش در شمال کشور سبب شده است تا بخش اعظم مردم مناطق اصلی‌شان را ترک کنند.
پیش از این نیز، وزارت دفاع تایید کرده بود که داعش در شمال کشور فعالیت دارد، ولی گفته بودند که جنگجویان داعش در این بخش نابود خواهند شد.
در همین حال، مسئولان محلی جوزجان از تحرکات گسترده داعش در ولایت جوزجان ابزار نگرانی می‏کنند.
لطف الله عزیزی، والی جوزجان در صحبت با خبرگزاری دید، می‏گوید که با گذشت هر روز داعش به مرکز شهر نزدیک می‏شود و اگر نیروی کمکی از مرکز به این ولایت نیاید، ولایت‏های شمال یکی پی دیگر سقوط خواهند کرد.
والی جوزجان می‎افزاید، در ولسوالی قوش‎تپه این ولایت طالب و داعش از مدت‏ها بدین‎سو باهم درگیر هستند و این مسئله باعث شده تا ۶۰ مکتب به روی دانش‎آموزان بسته شود و هم‌زمان نزدیک به ۳۰ هزار دانش‎آموز از ادامه آموزش محروم شدند.
خواستیم در مورد بسته شدن مکاتب دولتی در جوزجان نظر وزارت معارف کشور را نیز داشته باشیم، اما با تماس‏های مکرر موفق به انجام این کار نشدیم.
از سویی‎هم، بشیر احمد تینج سخنگوی جنبش ملی به خبرگزاری دید می‏گوید، داعش به شکل گروه‏های کوچک-کوچک از مدتی بدین‎سو در ولسوالی‏های ولایت فاریاب ظهور کرده‎اند.
سخنگوی جنبش از حکومت مرکزی می‏خواهد که جلو فعالیت داعش را در ولایت فاریاب بگیرید.
اما قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال کشور، در صحبت با خبرگزاری دید، حضور گروه داعش را در ولایت‏های فاریاب، سرپل و جوزجان رد می‏کند.
نصرت الله جمشدی سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین می‏گوید: «از مدت‏ها قبل قول اردوی ۲۰۹ شاهین به منظور نابودی هراس‎افکنان در بخش‌های مختلف ولایت‏های فاریاب، سرپل و جوزجان عملیات‏های نوید ۵ و نوید ۶ را آغاز کرده‎اند و تاکنون تلفات سنگینی به دشمنان مردم افغانستان وارد شده است.»
همچنان سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین می‏گوید، نیرو‏های امنیتی و دفاعی کشور، در ولسوالی‏های ولایت فاریاب، جوزجان و صیاد سرپل عملیات‏های جداگانه دارند و تاکنونی با گروهی زیر نام داعش مواجه نشده‌اند.
ولایت‏های شمال کشور، هم‎زمان با شروع حکومت وحدت ملی ناامن شد و تا جایی پیشرفت که پای معاون اول ریاست‏جمهوری را نیز به شمال کشاند.
با این‎همه، گزارش‎هایی از ولایت جوزجان به رسانه‏ها رسیده است که گروه داعش در برخی از ولسوالی‏های این ولایت، به سربازگیری مشغول است و جوانان را تحت آموزش‏های بنیادگرایی قرار می‎دهد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا