آخرین اخبارافغانستانسیاست

«محور ملی» به طالبان: بر اساس توافقنامه دوحه با تشکیل حکومت گذار موافقت کنید!

خبرگزاری دید: جریانی با عنوان «محور ملی افغانستان» در فراخوانی از تمام جناح‌ها به شمول طا-لبان خواسته است که برای عبور از بحران کنونی، حکومت گذار تشکیل دهند.

محور ملی افغانستان روز یک‌شنبه (۲۳ اسد) با نشر فراخوانی، از طا-لبان خواسته است که به این فراخوان پاسخ مثبت داده و براساس توافق‌نامه دوحه با تشکیل حکومت گذار موافقت کنند.

محور ملی نوشته است: «ما معتقد هستیم که تشکیل یک حکومت دوره گذار که از بنود اصلی موافقت‌نامه دوحه به ‌شمار می‌رود، سبب اعاده اعتماد ملت افغانستان و کسب مشروعیت ملی و بین‌المللی شده و باعث رفع آنی بحران جاری اقتصادی و اجتماعی در کشور خواهد گردید».

این جریان به این باور است که تشکیل حکومت گذار موجب ایجاد فرصت لازم زمانی برای تعیین یک کمیسیون با‌صلاحیت به منظور تدوین یا تعدیل قانون اساسی و در نهایت تدویر یک لویه‌جرگه برای تدویر قانون اساسی تازه و نوع نظام سیاسی آینده خواهد شد.

محور ملی در این فراخوان از جامعه بین‌المللى خواسته است تا به‌حیث یک طرف موافقت‌نامه، مردم افغانستان را در راه رسیدن به صلح پایدار و تسهیل یک نشست بین‌المللى به رهبرى خود افغان‌ها و عملى شدن بندهای باقی‌مانده موافقت‌نامه دوحه یارى رساند.

در فراخوان از کشورهای منطقه نیز تقاضا شده است تا با اتخاذ استراتژی واحد، افغان‌ها را در راه رسیدن به صلح و ثبات پایدار کمک کنند.

در فراخوان ذکر شده است: «ما پیرو سیاست حفظ توازن در روابط با تمام اطراف درگیر در بحران جار‌ی کشور می‌باشیم».

محور ملی تصریح کرده است که طالبان با تکرار اشتباهات گذشته افغانستان را در بحران عمیقی فرو برده‌ و در نتیجه خود، کشور و مردم را در یک انزواى بی‌سابقه و سهمگین قرار داده‌اند.

این فراخوان در‌باره تشکیل دولت گذار و بحث روی نظام سیاسی فراگیر در حالی مطرح شده است که اخیراً سازمان‌ها و‌ کشورهای مختلف بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان تأکید کرده‌اند، اما طا-لبان می‌گویند که حکومت آنان فراگیر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا