آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهسیاست

مدرن دیپلماسی: حاکمیت طا-لبان بر افغانستان خطری برای صلح جهان

بر اساس گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد، طا-لبان به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریزم بر اساس توافق‌نامه صلح افغانستان بین ایالات متحده امریکا و طا-لبان عمل نکرده اند

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا در اظهارات اخیر خود موضع ایالات متحده در قبال طال-بان را تکرار کرد و بر تمرکز بر «منافع امنیت ملی ایالات متحده در جلوگیری از احیای تروریزم ناشی از افغانستان و در صورت لزوم، اقدام برای مقابله با آن» تاکید کرد.

با این وجود، بر اساس گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد، طا-لبان به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریزم بر اساس توافق‌نامه صلح افغانستان بین ایالات متحده امریکا و طا-لبان عمل نکرده اند.

در حقیقت، گزارش سازمان ملل اعلام کرد که پیوند بین طا-لبان و القاعده و تحریک طا-لبان پاکستان (TTP) «قوی و وابسته به همزیستی باهمی است.» در این گزارش تاکید شده است که گروه‌های تروریستی مختلف «آزادی مانور بیشتری تحت حکومت فعلی طا-لبان» دارند.

مواضع و حمایت طا-لبان از سایر گروه‌های تروریستی بر لزوم پاسخگویی این گروه در قبال سیاست‌های تروریستی‌اش در افغانستان تأکید می‌کند. بر اساس گزارش سازمان ملل، طا-لبان همچنان کنترول کامل افغانستان را در دست دارد و از زمان تصرف افغانستان در سال ۲۰۲۱، این کشور را به «سیاست‌های انحصاری و خودکامه حکومت طا-لبان در اواخر دهه ۱۹۹۰» بازگردانده است.

با آنکه طا-لبان ممکن ادعا کنند علیه داعش می‌جنگند، اما گزارش سازمان ملل هشدار می‌دهد که خطر تروریزم در افغانستان و منطقه در حال «افزایش» است، تا حدی به این دلیل که طا-لبان پناهگاه‌هایی را برای گروه‌های تروریستی خاص در نظر گرفته است.

رژیم طا-لبان به عنوان نیروی قانونی حاکم بر افغانستان به رسمیت شناخته نمی‌شود و بسیار مهم است که جامعه بین‌المللی در این مورد اجماع داشته باشد. تا زمانی که طا-لبان به آپارتاید جنسیتی پایان ندهند و به حقوق بشر احترام نگذارند، همچنان دشمن صلح و برابری در افغانستان و سراسر جهان خواهند بود.

نویسنده

آنسلما الینگ وود

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا