آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانحقوق بشرخبر های مهمرسانه‌هاسیاست

مرکز خبرنگاران افغانستان: با صدور ۱۳ مقرره از سوی طا-لبان دسترسی به اطلاعات محدود شده است

خبرگزاری دید: مرکز خبرنگاران افغانستان با سیستماتیک خواندن محدودیت درسترسی به اطلاعات در افغانستان، می‌گوید که طا-لبان با صدور ۱۳ دستورالعمل آزادی رسانه‌ها را محدود کرده‌اند.

مرکز خبرنگارن افغانستان امروز پنج‌شنبه (۶ میزان) در اعلامیه‌ای که به‌مناسبت روز بین‌المللی دسترسی همگانی به اطلاعات منتشر کرده، گفته است که افغانستان در دو سال اخیر شاهد «محدودیت شدید» بر کار رسانه‌ای و «عقب‌گرد بی‌سابقه در دسترسی به اطلاعات» بوده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که طا-لبان به قانون دسترسی به اطلاعات کشور «بی‌اعتنا» هستند و همزمان با این‌که در تلاش تعدیل قانون رسانه‌های همگانی و قانون دسترسی به اطلاعات اند، ۱۳ دستورالعمل محدودکننده نیز صادر کرده‌اند.

در اعلامیه‌ این مرکز آمده است که این دستورالعمل‌ها از مرجع واحدی صادر نشده و روال معمول طی مراحل قانونی را نیز سپری نکرده‌اند، اما «مبنای سیاست حاکمیت در برخورد با رسانه‌ها و خبرنگاران قرار گرفته است».

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که دستورالعمل‌های طا-لبان طیف وسیعی از امور مربوط به رسانه‌ها را در می‌گیرد و شامل ممنوع‌شدن کار زنان خبرنگار، ممنوع‌شدن پوشش تظاهرات‌ها و اعتراضات مدنی، محدودیت بر تولید و نشر خبر و گزارش، اجباری‌شدن نام‌بردن از طا-لبان به عنوان «حکومت افغانستان» و ممنوع‌شدن نشر موسیقی می‌شود.

بر اساس اعلامیه‌ مرکز خبرنگاران افغانستان، این دستورالعمل‌ها همچنین شامل اجبار گویندگان زن به پوشش صورت، منع حضور زنان در نمایش‌نامه‌ها و برنامه‌های سرگرمی، تفکیک جایگاه و حضور زنان و مردان در رسانه‌ها و ممنوعیت مصاحبه‌ زن با مرد و مرد با زن می‌شود.

این نهاد گفته است که ممنوع‌شدن پخش برنامه‌های تلویزیون‌های بین‌المللی در افغانستان، ممنوع‌شدن نشر اعلانات تجارتی با محتوای سیاسی، امنیتی و اجتماعی بدون هماهنگی با مقام‌های طا-لبان، ممنوع‌شدن نقد مسئولان طا-لبان، ممنوع‌شدن تصویربرداری و مصاحبه‌ تصویری و نشر صدای زنان از رسانه‌ها در هلمند و ممنوع‌شدن همکاری با رسانه‌هایی که از بیرون کشور فعالیت می‌کنند، از دیگر محدودیت‌های طا-لبان بر رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان است.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که اجرای این دستورالعمل‌ها تبعات جدی بر کار رسانه‌ها هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی و تولید محتوا داشته و محدودیت شدید در دسترسی به اطلاعات و خودسانسوری، از پی‌آمدهای عمده‌ آن است.

این نهاد گفته است که مسئولان طا-لبان به ندرت با رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند و سخنگویان رسمی آن‌ها نیز برای همه‌ خبرنگاران و در زمان مناسب قابل دسترس نیستند یا به راحتی از پاسخ گفتن به سؤال‌های جدی و عمیق خودداری می‌کنند.

بر اساس اعلامیه‌ مرکز خبرنگاران افغانستان، طا-لبان خبرنگارانی را که این دستور‌العمل‌ها را نایده گرفته‌اند، تهدید یا زندانی کرده‌اند و رسانه‌ها نیز با اقدامات تنبیهی، از جمله منع فعالیت موقت و دائمی مواجه شده‌اند.

طا-لبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، بارها اقدام به بازداشت و زندانی‌کردن خبرنگاران و توقف فعالیت رسانه‌ها در کشور کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا