آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحکومتخبر های مهمعلم و دانشکودکان

مسئولان: نیمی از مکاتب دایکندی و بدخشان ساختمان ندارند

خبرگزاری دید: مسئولین محلی می‌گویند که از میان ۱۰۷۷ باب مکتب در ولایات بدخشان و دایکندی نزدیک به نیمی از آن تعمیر ندارد و دانش‌آموزان در فضای باز درس می‌خوانند. در مجموع ۴۳۱ مکتب در سطح ولایت دایکندی ۱۷۰ باب آن در ولسوالی‌های مختلف فاقد ساختمان است. از سویی‌هم، از میان ۶۴۶ مکتب در سطح ۲۷ واحد اداری بدخشان بیشتر آن با کمبود صنوف درسی و ساختمان مواجه است و دانش‌آموزان در فضای باز درس می‌خوانند.

به نقل از پژواک عنایت‌الله سهار، رئیس معارف دایکندی گفته است: که در مجموع ۴۳۱ مکتب در سطح این ولایت وجود دارد که از این میان ۱۷۰ باب آن در ولسوالی‌های مختلف فاقد ساختمان است.

وی افزود، کار ساخت تعمیر دو باب مکتب تکمیل شده و در روزهای آینده به بهره‌برداری سپرده خواهد شد و در پلان است تا ساختمان ۳۰ باب مکتب در سال آینده ساخته شود  که از این جمله تا حال قرارداد ساخت ۱۷ باب آن به امضا رسیده‌است.

رئیس معارف دایکندی گفت که کمبود بنای مکاتب یکی از چالش‌های عمده سد راه آموزش دانش‌آموزان در این ولایت می‌باشد و برخی از دانش‌آموزان در فضای نامناسب آموزشی مصروف آموزش اند که این امر بر دروس آنان تاثیر بد می‌گذارد.

سهار تاکید کرد که آنان برای فراهم‌سازی زمینۀ آموزش بهتر برای دانش‌آموزان دایکندی تلاش می‌کنند.

با این حال، شماری از دانش‌آموزان در دایکندی نیز از کمبود تعمیر مکاتب شکایت دارند و خواستار توجۀ حکومت در این راستا می‌باشند.

این در حالی است که به گفتۀ مسئولین معارف دایکندی در سطح این ولایت حدود ۱۳۳ هزار دانش‌آموز مصروف آموزش اند که ۷۱ هزار آنان را پسران و بیش از ۶۱ هزار شان را دختران تشکیل می‌دهند.

از سویی‌هم، مسئولین محلی در بدخشان می‌گویند که از میان ۶۴۶ مکتب در سطح ۲۷ واحد اداری بدخشان بیشتر آن با کمبود صنوف درسی و تعمیر مواجه است و دانش‌آموزان آن در فضای باز درس می‌خوانند.

عبدالغنی عابدی، آمر نشرات ریاست معارف گفت که در اثر جنگ‌های گذشته تعدادی از مکاتب دخترانه و پسرانه در ولسوالی‌های یفتل پایان، جرم، وردوج، تشکان، راغستان، شهدا و بهارک این ولایت تخریب گردیده که نیاز جدی به ترمیم و بازسازی دارد.

او علاوه می‌کند که یک تعداد مکاتب در حوزۀ شهری و ولسوالی‌های زیباک، اشکاشم، شغنان و ارغنجخواه دارای تعمیر می‌باشد، اما ۵۰ درصد مکاتب دیگر تعمیر ندارد و شاگردان آن در فضای باز درس می‌خوانند.

وی می‌افزاید که بیش از ۲۲۵ هزار شاگر ذکور و ۱۸۳ هزار دانش‌آموز اناث در ۶۴۶ باب مکتب لیسه، متوسطه، ابتدائیه به‌شمول دو باب مکتب سواد حیاتی که در ولسوالی شغنان و حوزۀ مرکز موقعیت دارد، مصروف فراگیری درس و تعلیم هستند که تدریس آنان توسط بیش از ۱۱ هزار و ۱۰۰ معلم که ۳۸۹۵ تن شان را زنان تشکیل می‌دهند، به پیش برده می‌شود.

عابدی می‌گوید، تعمیرات تعدادی از مکاتب در برخی ولسوالی‌های این ولایت به دلیل جنگ‌های گذشته تخریب شده که برای ترمیم و بازسازی آن به ۱۳ میلیون افغانی نیاز است

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا