آخرین اخبارافغانستانسیاست

مشاور حکومت‎داری محلی رییس‎جمهور برکنار شد

احمدالله علی‎زی مشاور رییس‎جمهوری در امور حکومت‎داری محلی در پی آنچه که انتقاد از حکومت کنونی و تاکید بر برگزاری لویه جرگه خوانده می‎شود، برکنار شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای علی‎زی که در پُست مشاوریت ریاست‎جمهوری در امور حکومت‎داری محلی کار می‎کرد از سوی آقای غنی برکنار شده است.
در فرمان رییس‎‌جمهور آمده است: به تأسی از حکم فقره (١٣) ماده شصت و چهارم قانون اساسی، عزل احمدالله علی‌زی مشاور رييس‏جمهور در امور حکومت‏داری محلی، منظور است.
هفته گذشته، آقای علی‎زی که ریاست حزب « اساس نو» افغانستان را را بر عهده دارد، در یک همایش از حکومت انتقاد کرده و گفته بود که راهی برای برون‎رفت وضعیت کونی نیست جز برگزاری لویه جرگه:« ما مخالف حکومت و نظام نيستيم، ما خواهان عزت و وقار مردم خود هستيم، ديگر هيچ راهی وجود ندارد که بتواند به مشکلات نقطه پايان بگذارد؛ به جز از لويه جرگه عنعنوی.»
ظاهراً احزاب و جریان‎های نزدیک به حامد کرزی خواهان برگزاری لویه جرگه هستند و به نظر می‎رسد که آقای علی‎زی نیز روابطی با کرزی داشته است.
به باور آگاهان امور افغانستان، کرزی و غنی برای تصاحب قدرت پس از سال ۹۸ رقابت سختی با هم دارند.
آگاهان می‎گویند که اشرف غنی به دنبال برگزاری انتخابات بوده و می‎خواهد با مهندسی آرا بار دیگر به ارگ برسد، درحالی که حامد کرزی می‎خواهد با برگزاری لویه جرگه زودهنگام، حکومت را وادار به عقب نشینی کند و یک بار دیگر، به عنوان رییس‎جمهور برگزیده شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا