آخرین اخبارافغانستانسیاست

مقامات پیشین کشور در نامه‌ای به کانگرس امریکا خواستار حمایت از احیای دولت مشروع شدند

خبرگزاری دید: مقامات ارشد سابق افغانستان در نامه‌ای به کانگرس ایالات متحده خواستار اقدام علیه طا-لبان و حمایت از تحریم‌های هدفمند شده‌اند.

گروهی متشکل از دست‌کم ۲۸ وزیر، رهبران نظامی، دیپلمات‌ها، نمایندگان پارلمان و فعالان جامعه مدنی افغانستان در نامه‌ای به کانگرس خواستار حمایت و احیای دولت مشروع شدند.

به نقل از مدیا لاین، این مقامات ادعا می‌کنند که پس از به دست گرفتن قدرت توسط طا-لبان پس از خروج عجولانه ایالات متحده در اگست ۲۰۲۱، مردم افغانستان از به رسمیت شناختن طا-لبان به عنوان «حاکمان مشروع» خودداری کردند.

تمامی امضاکنندگان نامه به کانگرس امریکا تبعیدی‌های خودخواسته هستند و به کشورهای مختلف اروپایی و همچنین امریکا پناهنده شده‌اند.

در این نامه آمده است که مقامات پیشین افغانستان از کانگرس امریکا خواسته‌اند که «نفوذ خود را برای اطمینان از احیای یک دولت قانونی و باثبات در افغانستان، دولتی که نماینده واقعی مردم خود است، اعمال کند».

در ادامه نامه آمده است: ما به تلاش‌های خود برای احیای آزادی در افغانستان ادامه خواهیم داد. این مسئولیت اخلاقی ایالات متحده برای حمایت از افغان‌هایی است که می‌خواهند یک دولت قانونمند و قانونی را احیا کنند.

شخصیت‌های برجسته افغانستان که نامه ارسالی به کانگرس امریکا را امضا کردند شامل شاه محمود میاخیل سرپرست وزارت دفاع، مسعود اندرابی وزیر پیشین داخله، فوزیه کوفی نماینده پارلمان و معاون رییس مجلس شورای ملی، محمد شریف یفتلی رییس سابق ستاد ارتش، فهیم رامین رییس سابق ستاد هوایی و سمیع سادات، فرمانده نیروهای ویژه ارتش ملی افغانستان هستند.

مدیا لاین با میاخیل سرپرست پیشین وزارت دفاع افغانستان که رهبری این نامه را بر عهده داشته، گفت‌وگو کرده است.

میاخیل گفته است: در حال حاضر، مبارزه برای حقوق بشر، آزادی و فراگیری، دموکراسی افغانستان را تعریف می‌کند. تحمیل اقدامات و محدودیت‌های سختگیرانه از سوی طا-لبان، به‌ویژه در مورد دسترسی دختران به آموزش، آشکارا حقوق بشر را نقض می‌کند و موانع زیادی برای دستیابی به یک جامعه دموکراتیک و فراگیر ایجاد می‌کند.

وی افزوده است: پس از خروج ایالات متحده از افغانستان، سلسله دیدارهای مهمی بین مقامات اطلاعاتی امریکا و نمایندگان طا-لبان در نقاط مختلف از جمله قطر و دبی صورت گرفت. ایالات متحده در زمینه کمک‌های بشردوستانه از کابل حمایت غیرمستقیم می‌کند.

این وزیر پیشین بیان داشته است: نگرانی‌هایی در مورد حمایت غیرمستقیم کمک‌های بشردوستانه وجود داشته است. اطلاعات ما حاکی از آن است که برخی از این منابع به طور ناخواسته به نفع طا-لبان و دیگر گروه‌های افراطی است.

وی افزوده است: ما می‌خواهیم که برای کاهش این خطرات، فرآیندهای نظارت و ارزیابی دقیق برای جلوگیری از انحراف منابع به اهداف غیرقانونی ایجاد شود. ایالات متحده باید از یک دولت فراگیر و قانونی در افغانستان حمایت کند، نه یک گروه افراطی. … بدون یک دولت باثبات و کارآمد در افغانستان، خطر خلاء قدرت، افزایش بی قانونی، و پوتانسیل گروه‌های افراطی برای بهره‌برداری از وضعیت وجود دارد. این عوامل می‌توانند محیطی مساعد برای گسترش تروریزم و همچنین بی‌ثباتی منطقه‌ای ایجاد کنند.

میاخیل در ادامه گفته است: باید تلاش کرد تا از ظهور مجدد پناهگاه‌های امن برای سازمان‌های تروریستی، همانطور که در گذشته دیده شده، جلوگیری شود.

یکی دیگر از مقامات سابق افغانستان که نامه را امضا کرده است به شرط فاش نشدن نامش گفته است: این گروه متمایز با هدف خاصی نیست. تقریباً همه از دوران اشرف غنی هستند و همه در یک نکته اتفاق نظر داشتند: افغانستان به دولتی نیاز دارد که نماینده همه مکتب‌های فکری باشد. طا-لبان بارها به جامعه جهانی اطلاع داده اند که چنین حکومتی را خواهند ساخت، اما آن‌ها عمداً این کار را نمی‌کنند.

این مقام در ادامه گفته است: چند نفر از اعضای سازمان، از جمله خود او با گوشه‌هایی از متن نامه مخالف بودند، اما در راستای منافع ملی آن را امضا کردند.

ایرینا تسوکرمن کارشناس امنیت ملی مستقر در نیویارک و تحلیلگر آسیای جنوبی گفته است: طا-لبان شریک امنیتی ایالات متحده خواهد بود و به ایالات متحده در مبارزه با القاعده، داعش-خراسان و سایر سازمان‌های تروریستی کمک خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا