آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرخبر های مهم

ملل متحد: برخی مقامات طا-لبان زندان شخصی دارند/ بدترین خشونت ها اعمال می شود

خبرگزاری دید: ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه حقوق بشر ملل‌متحد در امورافغانستان می گوید؛ برخی مقامات طا-لبان زندان‌های شخصی دارند و از سویی هم زندان‌های دیگری وجود دارد که از سوی استخبارت این گروه اداره می شود وی افزود: بیشترین اعمال خشونت در همین زندان‌ها صورت می گیرد.

ریچارد بنت روز گذشته (۱۸ حوت) با اشاره به اینکه تا کنون توانسته است از ۳ زندان تحت حاکمیت طا-لبان در کابل، قندهار و بامیان دیدن کند به رادیو آزادی گفته است: گزارش هایی را دریافت کرده ام مبنی بر اینکه بیشترین اعمال خشونت در زندان‌های شخصی مقامات طا-لبان و زندان های تحت نظارت استخبارات این گروه وجود دارد.

بنت می گوید از هنگام آغاز کارش به عنوان گزارشگر ویژه ملل متحد در امور افغانستان اجازه بازدید از این زندان‌ها به وی داده نشده است اما این معلومات را از افرادی به دست آورده است که در این مکان‌ها زندانی بوده اند.  

آقای بنت روز گذشته به مناسبت هشتم مارچ روز جهانی زن گفت؛ آینده افغانستان خیلی تاریک به نظر می رسد و طا-لبان به محدودیت ها در برابر بانوان افزوده اند.

طا-لبان به ریچارد بنت و مقام‌های جامعه بین المللی گفته اند که مسئله کار و آموزش زنان و دختران افغانستان، موضوع داخلی است و کسی حق مداخله در آنرا ندارد.

اما بنت می گوید؛ یکی از شرط های اساسی برای افغانستان تحت حاکمیت طا-لبان، رعایت حقوق بشر بر اساس معیارهای بین المللی است.”اگر افغانستان می خواهد دو باره عضو جامعه بین المللی باشد، باید توافق‌های حقوق بشری را که همه کشورها پذیرفته اند، بپذیرد. نگرانی روز افزون است. به این معنا که آینده افغانستان بدون زنان و دختران در وضعیت بدی قرار می گیرد.”

وی همچنان در پاره دیگری از سخنان خود افزود؛ بدون پذیرش معیار های حقوق‌بشری عادی شدن روابط جهانیان با طا-لبان بعید به نظر می رسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا