آخرین اخباراجتماعافغانستان

ملل متحد: در دو سال اخیر بیش از نیم میلیون شهروند افغانستان به پاکستان مهاجر شده است

خبرگزاری دید: کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان گفته که در دوسال اخیر پس از ۱۵ اگست بیش از ۶۰۰ هزار شهروند افغانستان به پاکستان پناهنده شده است.

طبق آمار این کمیساری که در ماه جون نشر شده، شمار مهاجران افغانستان در پاکستان به ۳.۵ میلیون نفر رسیده‌ است.

قیصرخان افریدی سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد گفته است که ۱.۳ میلیون مهاجر ثبت شده و کارت شناسایی (پی‌اوآر) دریافت کرده‌اند.

رسانه پاکستانی اکسپرس تریبون نوشته است که تقریباً ۶۸.۸ درصد از شهروندان افغانستان در نقاط شهری یا نیمه‌شهری پاکستان زندگی می‌کنند و ۳۱.۲ درصد در ۵۴ منطقه‌ مختلف، از جمله روستاها زندگی می‌کنند.

تا جون ۲۰۲۳، ۷۳۵ هزار و ۸۰۰ یا ۵۲.۶ درصد از کل مهاجران غیرقانونی پاکستان در خیبرپختونخوا زندگی می‌کنند.

همین‌طور ۲۴.۱ درصد در بلوچستان، ۱۴.۳ درصد در پنجاب، ۵.۵ درصد در سند و ۳.۱ درصد در اسلام‌آباد زندگی‌ می‎‌‎کنند.

طبق آمار کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان طی دو سال گذشته، بیش از ۱۶ هزار شهروند افغانستان از طریق برنامه‌ بازگشت داوطلبانه به کشورشان بازگشته‌اند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که دولت پاکستان در سال ۲۰۱۷، یک کارت شهروندی (ای‌سی‌سی) را برای حدود ۸۸۰ هزار پناه‌جو صادر کرده که در سال جاری منقضی شده است.

سخنگوی این کمیساریا افزوده است که در حال مذاکره با مقام‌‌های پاکستانی در مورد تمدید کارت ثبت‌نام پناه‌جویان افغانستانی است و آنان امیدوار به نتیجه‌ مثبت در این زمینه هستند.

به‌ گفته‌ افریدی، تصمیم مثبت مقام‌های پاکستانی نگرانی پناه‌جویان افغانستانی که به‌دلیل انقضای کارت‌های‌شان دچار بلاتکلیفی و اضطراب هستند، رفع خواهد شد.

اخیراً گزارش‌های زیادی از بازداشت گسترده پناه‌جویان افغانستانی در پاکستان گزارش شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا