آخرین اخباراسلایدشوافغانستانبرگزیدهحقوق بشرخبر های مهم

ملل متحد: زلزله زدگان هرات به بیش از ۴۰۰ میلیون دالر کمک، نیاز فوری دارند

 خبرگزاری دید: ملل متحد با نشر اعلامیه ای  گفته است؛ برای بازسازی و احیای مناطق آسیب‌دیده در زلزله ویرانگر ماه میزان سال جاری در غرب افغانستان به بیش از ۴۰۰ میلیون دالر نیاز است. این زلزله بیش از ۱۵۰۰ کشته به جا گذاشت.

ایندریکا راتوات، معاون هیئت نمایندگی ملل متحد در افغانستان و هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری این سازمان گفته است که این سازمان نه تنها به نیازهای عاجل آسیب‌دیدگان زلزله زده رسیدگی می‌کند، بلکه به تلاش‌های بازسازی پایدار نیز کمک می‌کند.

در گزارش تازه‌ای که ملل متحد در همکاری با بانک جهانی، اتحادیه اروپا و بانک توسعه آسیایی تهیه کرده است، برآورد شده که برای تلاش‌های بازسازی و احیای مناطق زلزله‌زده کشور به طور عاجل به ۴۰۲.۹ میلیون دالر نیاز است.

در این گزارش آمده است که در استراتژی‌های بازسازی و بهبودیابی باید از سرگیری دسترسی به خدمات ابتدایی و اعمار خانه‌های مقاوم در برابر زلزله، به خصوص برای خانواده‌های متضرر ، در اولویت قرار داده شود.

براساس این گزارش، ولسوالی‌های انجیل و زنده جان به شدت از این زمین‌لرزه آسیب دیده اند و مردم آسیب‌پذیر و روستایی بیشترین خسارت را متحمل شده اند.

افغانستان به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش در نقطه برخورد صفحات تکتونیکی در معرض وقوع زلزله متواتر است. این زلزله‌ها به دلیل مقاوم نبودن خانه‌ها معمولاً تلفات زیادی به جا می‌گذارد.

ملل متحد گفته است که با اتکا به داده‌های میدانی، معلومات قابل دسترس عمومی و بررسی‌ها از راه دور به این نتیجه رسیده است.

در این گزارش مجموعاَ ۹ منطقه و حدود ۲.۲ میلیون نفر مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات مفصلی در مورد آسیب‌دیدگان به شمول تعداد زنان حامله، نوزدان و افراد دارای معلولیت ارائه شده است.

در تاریخ (۱۵ ماه میزان) سال جاری یک زلزله به قدرت ۶.۳ درجه ریشتر و چندین پس‌لرزه ولایت هرات در غرب کشور را تکان داد که یکی از ویرانگرترین زلزله‌ها در تاریخ کشور بود. خانه‌های مسکونی در شماری از قریه‌ها کاملاً تخریب شدند و نجات یافتگان این زلزله پس از ماه‌ها هنوز در وضعیت دشواری به سر می‌برند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا