آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

ملل متحد: طا-لبان در تلاش حذف زنان از عرصه عمومی است

خبرگزاری دید: سازمان ملل متحد می‌گوید رهبران طا-لبان در حال نهادینه کردن تبعیض و خشونت مبتنی بر جنسیت در مقیاس وسیع و سازمان‌یافته علیه زنان و دختران در افغانستان هستند.

گزارشگران حقوق بشر این سازمان به تازگی در بیانیه‌ای گفته‌اند که نگران تلاش‌های مستمر برای حذف زنان از عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در سراسر کشور هستند.
آنها می‌گویند این نگرانی‌ها در مورد آسیب‌پذیری زنان، اقلیت‌های قومی، مذهبی یا زبانی و سایر طبقات که ظاهر متفاوت دارند، بیشتر شده است.
به گفته این گزارشگران، از اگست ۲۰۲۱ میلادی زمان تسلط طا-لبان بر افغانستان، یک رشته سیاست‌های محدودکننده، به‌ویژه در مورد زنان و دختران اعلام شده که به طور کلی این سیاست‌ها به مجازات دسته‌جمعی زنان و دختران پرداخته است.
سازمان ملل می‌گوید طا-لبان در تلاش برای راندن زنان و دختران از عرصه عمومی هستند.
در گزارش آمده است: ما شاهد تلاش‌های مستمر و سیستماتیک برای حذف زنان از عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در سراسر کشور هستیم.
در بیانیه سازمان ملل گفته شده که این روند، خطر سوءاستفاده از زنان و دختران از جمله ازدواج اجباری قبل از سن قانونی، سوء‌استفاده جنسی و کار اجباری را بیشتر کرده است.
این گزارشگران می‌گویند که هرگونه کاهش حضور زنان، به ویژه زنان اقلیت‌های قومی در رهبری پیشبرد و توزیع کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، محکوم به شکست است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا