آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمزنانسیاست

نبیل: افغانستان در دوراهی فنا و بقا به چیزی فراتر از اعلامیه‌ها نیاز دارد

خبرگزاری دید: رییس پیشین امنیت ملی رژیم سابق می‌گوید اکنون افغانستان به چیزی فراتر از اعلامیه‌ها نیاز دارد تا تغییر ملموس رخ دهد.

رحمت‌الله نبیل با بیان این‌که ‏افغانستان در یک دوراهی فنا و بقا قرار دارد، گفته که رژیم حاکم طا-لبان، به عنوان يک نهاد تک‌فکرى  و انعطاف‌‌ناپذیر، با بحران‌های مشروعیت داخلی و خارجی ناشی از هویت، مشارکت و تبعیض مذهبی/جنسیتی روبرو است.

نبیل در صفحه اکس خود نوشته است: تلاش‌های آن‌ها برای ترسیم تصویری خوش‌بینانه، مانند پروژه تونل سالنگ، ‏نمی‌تواند واقعیت تلخ میلیون‌ها دختران و زنان افغانستان را که از تحصیل و کار محروم شده‌اند، پاک کند.

به گفته وی، به جای رسیدگی به این مسایل حیاتی، طا-لبان به سرکوب مخالفان از طریق بازداشت و شکنجه متوسل می‌شود. با این حال، زنان شجاع افغانستان حاضر به سکوت نیستند.

وی افزود: ‏مطالبه‌ تزلزل‌ناپذیر آن‌ها برای بر پایی یک دولت دموکراتیک، که در قیام‌های شان منعکس شده است، به عنوان مشعلی برای آینده‌ای روشن‌تر عمل می‌کند.

نبیل خاطرنشان کرده است: دولت هاى جهان به تماشا نشسته اند، اما افکار عمومی جهانی به طور قاطع از مردم افغانستان، اعم از مردان و زنان در مبارزه آن‌ها برای آزادی ‏و عدالت حمایت می‌كنند. رییس پیشین امنیت ملی می‌گوید در حالی که حمایت سازمان‌های بین‌المللی و رسانه‌ها قابل تقدیر است، زمان آن فرا رسیده است که فراتر از صرفاً اعلامیه‌ها حرکتی صورت گیرد.

نبیل از جامعه جهانی خواست که فشار هماهنگی علیه طا-لبان اعمال کند.

از دیدگاه او این فشار باید خواستار تغییرات مشخص باشد، از جمله:

– پایان دادن به تبعیض و تضمین حقوق برابر برای همه شهروندان ‎افغانستان صرف نظر از مذهب، جنسیت، قومیت یا اندیشه؛

– تضمین دسترسی به آموزش و کار برای همه دختران و زنان افغانستان؛

– پاسخگو کردن رژیم در قبال نقض حقوق بشر و سوء استفاده از قدرت؛

نبیل در ادامه گفته که ‏تنها از طریق فشار مداوم و پشتیبانی بی‌دریغ می‌توان به مردم افغانستان کمک کرد تا به آرزوهای خود برای یک جامعه عادلانه، برابر و دموکراتیک دست یابند.

او تاکید کرد: زمان اقدام فرا رسیده است. اجازه ندهیم فقط تماشاگر باشیم؛ بیایید عاملان تغییر مثبت باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا