آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

نبیل: نقایص گزارش سینیرلی اغلو در مورد افغانستان چرخه فریب را تداوم می‌بخشد

خبرگزاری دید: رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی کشور با انتقاد از گزارش تهیه شده توسط سینیرلی اغلو هماهنگ کننده سازمان ملل در امور افغانستان گفته که نویسندگان این گزارش از درک وضعیت افغانستان عاجزند و این‌که نقایص این گزارش چرخه فریب را ادامه خواهد داد.

رحمت الله نبیل در صفحه اکس خود نوشته است که گزارش ناقص فریدون سینیرلی اغلو از اندرو وایلدر و اریک ادلمن سفیر سابق ایالات متحده در ترکیه که برای انستیتوت صلح امریکا کار می‌کنند  تاثیر پذیرفته است.

نبیل تاکید کرده که این گزارش از وضعیت افغانستان نقص اساسی دارد: خودشیفتگی استراتیژیک.

به گفته وی، نویسندگان این گزارش که به دلیل خودپسندی و خودتحسینی کور شده‌اند، از درک فریب کسانی که با آن‌ها در تعامل هستند عاجزند؛ امری که منجر به این فرض می‌شود که طا-لبان در مورد خواسته‌های آن‌ها مصالحه خواهند کرد.

وی افزوده است، اما این فرض یک اشتباه بزرگ است زیرا طا-لبان بدون این‌که چیزی بدهند به دنبال این امتیازات هستند.

رییس پیشین امنیت ملی می‌گوید که این گزارش با نظرات تام ویست نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان که از کاهش تحریم‌ها علیه طا-لبان حمایت می‌کند، نزدیک است. این مصادف است با بحث سازمان ملل در ماه دسمبر برای تمدید این تحریم‌ها که در همان ماه منقضی می‌شوند.

به گفته نبیل، در پاسخ به گزارش سازمان ملل طا-لبان با اطمینان از تاریخ جامعه بین‌المللی در تسلیم شدن به خواسته‌های آن‌ها، موضع شان را حفظ می‌کنند.

وی در اخیر با ابراز تاسف بیان داشته که متاسفانه برخی افغان‌ها با انگیزه منافع شخصی یا برنامه‌های بیرونی همچنان به ترویج توهم اصلاحات طا-لبان ادامه می‌دهند و چرخه‌ای از فریب را تداوم می‌بخشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا