آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

نشست منطقه‌ای کابل؛ بازجستن روزگار وصل

اینگونه به نظر می‌رسد که کابل به مسیرجدید تاریخی خود برای حل مشکلات فرارو دست یافته است. گفت‌وگوهای منطقه‌ای کلید گمشده‌ای که در طی سال‌های اخیر با حضورامریکا و غرب به نوعی به آن کمتر یا هیچ بها داده نشده بود

نشست منطقه‌ای افغانستان(گروه تماس) روزگذشته (۹ دلو) در کابل برگزارشد. در این نشست تمامی طرف‌های شرکت‌کننده بر اهمیّت و توجه به ثبات منطقه و کمک به مردم و کشور افغانستان تاکید کردند.

اینگونه به نظر می‌رسد که کابل به مسیرجدید تاریخی خود برای حل مشکلات فرارو دست یافته است. گفت‌وگوهای منطقه‌ای کلید گمشده‌ای که در طی سال‌های اخیر با حضورامریکا و غرب به نوعی به آن کمتر یا هیچ بها داده نشده بود.

مبرهن است که مشکلات وچالش‌های فراروی کشورهای منطقه برخاسته از دخالت‌ها و شرارت محوری امریکا و متحدانش است؛ همانطورکه در طی ۲۰ سال حضور خویش در افغانستان، کابل را در تمرکز به توجه و تاثیر سیاست‌محوری منطقه و اهمیّت این موضوع ناکام گذاشته بود.

بر کسی پوشیده نیست که تقابل قدرت‌های منطقه‌ای با دست اندازی‌های کشورهای بیرون از منطقه، عامل اصلی تمامی تخاصم‌ها و درگیری‌هاست. نبرد درمیدان حریف، سیاست شرورانه‌ای بوده است که کشورهای غربی- امریکا در راس، همیشه برای پیشبرد اهداف خود از آن استفاده برده‌، اما کشورهای منطقه را با چالش‌های گوناگون امنیتی، سیاسی و اقتصادی گره زده است.

ازین رو گفت‌وگوهای منطقه‌ای آغاز شده، می‌تواند مسیر تازه‌ای برای حل منازعات منطقه‌ای در محوریت کابل بگشاید، همانطورکه دراین نشست کشورهای اثرگذاری چون روسیه، چین، هند، پاکستان و ایران در آن حضوردارند، حضور این کشورها در محوریت گفت‌وگوهای منطقه‌ای افغانستان می‌تواند چیدمان سیاست گذاری منطقه‌ای را به نفع کشورهای ذینفع تغییردهد.

با وجود این نشست ها، به طورعملی میدان بازی به نفع کشورهای منطقه می‌باشد. کابل می‌تواند نه تنها به مشکلات خود فائق آید بلکه خواهد توانست رویکرد جدیدی از همکاری‌های منطقه ای را شکل دهد. بدین منظور همه کشورهای ذیدخل در این نشست‌ها می‌باید منافع کشور و منطقه خود را بر مبنای منافع و همکارهای منطقه‌ای درابعاد مختلف دیده و باز تعریف کنند.

امیر خان متقیٍ وزیر خارجه حکومت سرپرست در نشست روز گذشته به دو محور اساسی اشاره کرده است. این دو محور می‌تواند بازتعریفی در سیاست گذاری منطقه‌ای برای همه کشورهای ذیدخل در این نشست و منطقه باشد.

-بررسی راه‌های تعامل و همکاری منطقه‌محور بر اساس منافع مشترک منطقه‌ای؛

– ایجاد روایت منطقه‌محور برای تعامل مثبت و سازنده با حکومت سرپرست جهت مبارزه با تهدیدهای بالفعل و بالقوه در منطقه؛

انتظار براین می‌رود که نشست منطقه‌ای کابل؛ راه را برای حل اختلافات منطقه‌ای بگشاید، سیاست گذاری‌های کشورهای منطقه بر اساس تعریف مشترک منطقه‌ای شکل بگیرد و برای مبارزه با تهدیدهای بالفعل و بالقوه در منطقه ساز و کار مشترک تعریف شود.

اگرنشست‌های منطقه‌ای افغانستان با در نظر داشت واقعیت‌ها و به دوراز مصلحت‌گرایی‌های کشورهای منطقه ادامه پیدا کند به طور حتم نه تنها کابل به مشکلات خود فائق خواهد آمد بلکه مرکز ثقل گفت‌وگوهای سازنده‌ای برای کشورهای منطقه خواهد شد، اما این مبتنی بر آن خواهد بود که حکومت سرپرست در کنار پیشبرد نشست‌های این‌چنینی به خواست‌های شهروندان کشور تن دهد و محدودیت های اعمال شده بر مردم را اعم از حق آموزش و کار برای زنان بردارد.          

نویسنده

واعظی - خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا