آخرین اخباراسلایدشوافغانستانایرانروند صلحسیاستصلح

نشست وزرای خارجه افغانستان، ایران و ترکیه و رایزنی برای موفقیت روند صلح

خبرگزاری دید: موفقیت روند صلح، تقویت و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای، استقرار آتش‌بس و نقش سازنده کشورها در این عرصه، محور بحث نشست سه جانبه وزرای خارجه افغانستان، ایران و ترکیه بود.


وزارت امور خارجه در خبرنامه‌ای امروز یک‌شنبه (۳۰جوزا) اعلام کرد که در نشست سه جانبه افغانستان، ایران و ترکیه بر دریافت راه حل سیاسی، استقرار آتش بس و نقش سازندۀ کشورها در خصوص مؤفقیت مذاکرات صلح افغانستان و ایجاد یک افغانستان مستقل، آزاد، متحد و دموکراتیک تأکید کردند.
در اعلامیه‌ای این وزارت آمده است که آنان همچنین روی تقویت و گسترش همکاری‌های سیاسی – اقتصادی به‌ویژه تطبیق پروژه‌های مشترک اتصال منطقه‌ای و مبارزه‌ مشترک علیه تروریزم و جرایم سازمان‌یافته توافق کرده‌اند.
در اعلامیه ضمن استقبال از مفاد اعلامیه‌ مشترک وزیران خارجه‌ افغانستان، ترکیه و ایران تأکید شده است که دولت افغانستان تحقق تعهدات مندرج آن را گام مثبت و مهم در راستای مبارزه‌ مشترک علیه تروریزم، استقرار آتش‌بس، آغاز مذاکرات معنادار و تأمین صلح و ثبات پایدار می‌پندارد.
از سویی هم، وزارت خارجه‌ کشور گفته است که محمد حنیف اتمر در این نشست تصریح کرده است که افغانستان قربانی جنگ طولانی ناشی از افراط‌گرایی بوده و برای پایان این جنگ، نیاز به همکاری و حمایت منطقه‌ای دارد.
به گفته‌ او، در کنار اجماع داخلی، نیاز مبرم به تقویت اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی برای محو تهدید تروریزم در افغانستان، منطقه و جهان وجود دارد.
همچنین او در بخشی از صحبت‌هایش خروج نیروهای خارجی از افغانستان را فرصتی برای تلاش مضاعف جهت رسیدن به توافق سیاسی و تأمین صلح دایمی در کشور خوانده و گفته است که ترکیه و ایران می‌توانند در کنار پاکستان، روسیه، قطر و هند از جایگاه و تأثیرگذاری خود در راستای توحید دیدگاه‌ها برای موفقیت مذاکرات صلح افغانستان، کار گیرند.
از سویی هم، براساس اعلام وزارت خارجه، محمد حنیف اتمر، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه‌ ترکیه و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ ایران در این نشست سه‌جانبه که امروز برگزار شده بود، روی تطبیق پروژه‌های اتصال منطقه‌ای نیز تأکید کرده‌اند.
آنان همچنین در مورد نهایی‌سازی و امضای تفاهم‌نامه‌ تجارت و ترانزیت میان سه کشور هم به توافقاتی دست یافته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا