آخرین اخبارافغانستانجهانسیاست

نماینده امریکا: اگر مکاتب دخترانه افغانستان باز شود معاش آموزگاران را می‌پردازیم

خبرگزاری دید: نماینده ویژه‌ امریکا در امور صلح افغانستان به تازگی گفته است که اگر طا-لبان اجازه بدهند مکاتب در ماه مارچ سال جاری میلادی به‌ روی دختران باز شود، امریکا و جامعه جهانی حاضرند معاش تمام آموزگاران افغانستان را بپردازند.


توماس وِست این اظهارات را در یک مصاحبه با بی‌بی‌سی پشتو مطرح کرده است. او در این مصاحبه افزوده است که برای به‌ رسمیت شناختن حکومت طا-لبان هیچ گونه زمان‌بندی خاصی ندارند و می‌خواهند پیش از عادی‌سازی روابط با طا-لبان، برخی اقدامات این گروه را ببینند.
به‌ گفته‌ او، آموزش زنان یکی از آزمون‌هایی است که طا-لبان باید سپری کنند و امریکا و جامعه جهانی از آن نظارت می‌کنند.
این درحالی است که با تسلط طا-لبان بر افغانستان، مکاتب به‌ روی دختران بالاتر از صنف ششم در جریان سال آموزشی ۱۴۰۰ و دانشگاه‌های دولتی نیز به‌روی دانشجویان دختر و پسر مسدود ماند.
اخیراً سرپرست وزارت معارف طا-لبان گفته است هر زمانی که محیط مناسب از لحاظ دینی و فرهنگی برای آموزش دختران فراهم شود، این گروه متعهد است تا دروازه‌ مکاتب را به‌ روی دختران بالاتر از صنف ششم باز کند.
از سویی هم، نماینده ویژه‌ امریکا در امور صلح افغانستان علاوه کرده است که عادی‌سازی روابط امریکا با حکومت طا-لبان هنوز هم بسیار نزدیک و آسان به نظر نمی‌رسد، اما مقام‌های امریکایی برخی پیش‌شرط‌هایی را مطرح کرده‌اند که حقوق بشر، آزادی زنان و آموزش زنان نیز شامل این شروط هستند.
با این حال، او گفته است: «ما تصمیم گرفته‌ایم که از طریق دیپلماسی با طالبان گفت‌وگوهای سازنده داشته باشیم و به این کار ادامه خواهیم داد، اما نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که در این گفت‌وگوها پیشرفت چشم‌گیری داشته‌ایم. در مورد به‌رسمیت شناختن [طالبان] بحث‌ها ادامه دارد، اما این موضوع تنها به امریکا بستگی ندارد، بلکه با پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل، کشورها منطقه و بنیادهایی که در ۲۰ سال گذشته کمک‌های قابل توجهی کرده‌اند، نیز مورد بحث قرار می‌گیرد. به آن مرحله هنوز نرسیده‌ایم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا