آخرین اخبارافغانستانجهانخبر های مهمدولت فراگیرسیاست

نگرانی روسیه از «مداخله‌» کشورهای فرامنطقه‌ای در افغانستان

خبرگزاری دید: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه‌ روسیه گفته که کشورش نگران مداخله‌ کشورهای فرامنطقه‌ای در افغانستان است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در پیام کتبی خطاب به شرکت کنندگان در نشست «فارمت مسکو» پیرامون افغانستان که از سوی ضمیر کابلوف نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه برای افغانستان قرائت شد، تاکید کرده است: کشورهای غربی خسارت جبران ناپذیری به مردم افغانستان وارد کرده‌اند و باید بار اصلی بازسازی این کشور جنگ زده را به دوش بکشند.

لاوروف: مسدود کردن دارایی‌های بانک‌های افغانستان توسط واشنگتن شرایط زندگی در افغانستان را پیچیده‌تر کرده است.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان این‌که از تلاش قدرت‌های فرامنطقه‌ای برای فعال شدن در افغانستان نگران است، گفت: اتحاد همه‌جانبه تلاش‌های کشورهای منطقه با کشورهای عضو ناتو تنها به شرطی امکان‌پذیر است که این کشورها همه چیز را به طور کامل بپذیرند. مسئولیت عواقب غم‌انگیز حضور نظامی ۲۰ ساله در افغانستان یک شکست کامل است.

وی تاکید کرده که مسکو بازگشت زیرساخت‌های نظامی امریکا و ناتو را به خاک افغانستان و کشورهای همسایه تحت هیچ شرایطی پذیرفتنی نمی‌داند.

لاوروف با بیان این‌که انتظار دارد بازسازی قدرت در افغانستان با اطمینان از مشارکت شخصیت‌های سیاسی به نمایندگی از اقلیت‌های قومی و مذهبی در اداره دولت با موفقیت به پایان برسد، بیان داشته است: ما معتقدیم که تامین صلح پایدار در این کشور و امنیت بدون مشارکت سیاسی غیرممکن است.

او در پیام خود تصریح کرده که فارمت مسکو این امکان را فراهم می‌کند که همسایگان افغانستان و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای به بهبود روابط با دولت فعلی نزدیک‌تر شوند و روسیه به توسعه تماس‌های مختلف با افغانستان ادامه خواهد داد.

در همین راستا، ضمیر کابلوف نماینده ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفته که مسکو انتظار دارد گام‌های سازنده بیشتری از سوی طا-لبان برای تشکیل یک دولت فراگیر قومی-سیاسی برداشته شود. زیرا در آینده، این ممکن است مبنایی برای به رسمیت شناختن رسمی رهبری جدید افغانستان باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا