آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانرسانه‌ها

نی: بسته شدن رسانه‌ها آزادی بیان را صدمه می‌زند

خبرگزاری دید: در واکنش به تعطیلی یک رسانه در بلخ، نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان(نی) می‌گوید که با توقف فعالیت رسانه‌ها آزادی بیانی صدمه می‌بیند و قشر بزرگی از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای بیکار می‌شوند.

«نی» امروز پنج‌شنبه (۲۲ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که از مسدودشدن منابع اطلاع‌رسانی شدیداً نگران است.

به ‌تازگی نشرات رادیوی محلی «نهاد» در بلخ متوقف شده است.

نجیب پیکان صاحب‌امتیاز رادیوی نهاد علت توقف نشرات این رادیوی محلی را مشکلات اقتصادی‌، بلندبودن بهای برق، نبود حمایت از سوی نهادهای حامی و چالش دسترسی به اطلاعات بیان کرده است.

پیکان می‌گوید که نشرات تلویزیون پیکان در شبکه‌های اجتماعی نیز متوقف شده است. نشرات این رسانه پس از حاکمیت طا-لبان متوقف شد، اما در شبکه‌های اجتماعی به فعالیت‌های خود ادامه داده بود.

نی گفته است که طی دو سال گذشته شاهد متوقف‌شدن نشرات رسانه‌های مختلف در سرتاسر کشور بوده است.

این نهاد افزوده است: «یکی از دستاوردهای بیست سال گذشته حضور رسانه‌های جمعی و کثرت‌گرایی رسانه‌ای در افغانستان است که متأسفانه این دستاورد بیست‌ساله در شرایط فعلی در حال زوال است».

نی اضافه کرده است که با متوقف‌شدن رسانه‌ها نه تنها دامنه‌ اطلاع‌رسانی و آزادی بیان تنگ‌تر شده است، بلکه قشر بزرگی از خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای نیز بیکار شده‌اند که «ادامه‌ بقا برای‌شان سنگینی می‌کند».

به ‌گفته‌ این نهاد، در پی تحولات سیاسی در کشور نزدیک به نیمی از رسانه‌های افغانستان فعالیت شان را متوقف کرده‌اند.

با متوقف‌شدن رسانه‌ها بیش از ۶۵ درصد از خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای نیز بیکار شده‌اند.

نی افزوده است که شاهد «برخوردهای غیراصولی» در برابر خبرنگاران نیز است.

به‌ گفته‌ این نهاد، در یک ماه گذشته نزدیک به ۱۰ مورد برخوردهای غیراصولی در مقابل خبرنگاران در داخل و خارج از افغانستان ثبت شده و ادامه‌ی چنین وضعیت کار خبرنگاری و اطلاع‌رسانی را دشوار ساخته و خبرنگاران را در یک فضای ترس و وحشت قرار داده‌ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا