آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

محقق:

هرکس کلاه کج گذاشت احمد شاه مسعود نمی‌شود/ افغانستان اولویت درجه دوم دنیاست

خبرگزاری دید: محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در همایش یاد بود از سالروز ترور برهان‌الدین ربانی، گفت که هرکس کلاه پکول را کج گذاشت احمد شاه مسعود شده نمی‌تواند، او بود که در کنارش ایستادیم و مقاومت کردیم.

محقق، ربانی را از «جمله داعیان راه خدا» خوانده و علت دشمنی دنیا با حکومت او را همین اسلام‌خواهی‌اش خواند.

او در باره‌ علت ناکامی حکومت مجاهدین و دشمنی دنیا با آن حکومت گفت: « قطع نظر از اینکه مجاهدین تجربه نداشتند و میان خود جور نیامدند. غربی ها طالب سازی کردند. این ها با ایدیولوژی و کمک مالی و تسلیحاتی غرب به وجود آمدند».

او هم‌چنان نقش ربانی و مسعود را در دوره مقاومت اول محوری و برجسته توصیف کرده و گفت: «بسیاری‌ها امروز از ما می‌پرسند که چرا این‌بار مقاومت نکردید؟ جوابم این است که در آن زمان احمدشاه مسعود زنده بود. ما در کنارش ایستادیم. هر کسی کلاه خود را کج گذاشت احمدشاه مسعود شده نمی‌تواند. پس در پهلوی چه کسی ایستاده شویم؟»

محقق همچنان گفت که وضعیت افغانستان به شدت بحرانی است و از ملل متحد خواست که وارد بند هفتم قطعنامه منشور حقوق بشر شود و بر طا-لبان فشار بیاورد.

او گفت که متاسفانه وضعیت افغانستان اولویت درجه دوم جهان است و این کشور در سایه بحران جنگ اوکراین و برخی جنجال‌های جهانی دیگر قرار گرفته است.

محقق خواستار گسترش مقاومت، سعه صدر، همدیگرپذیری و اجتناب از تفکیر آسان شخصیت‌ها و جریان‌هایی شد که الزاماً همسو نیستند.

با این حال، محقق هشدار داد که تهدید از افغانستان دیر یا زود متوجه کشورهای منطقه و جهان خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا